Hoe is het met: Klaas de Rook

Hij wilde een statement maken, ruim een jaar geleden. Dus lanceerde Klaas de Rook (24) een pagina op Facebook: ‘Klaas en z’n lieve Tindermatches’, waarop hij screenshots plaatste van gesprekken die hij voerde op datingapp Tinder. Gesprekken waarin hij meisjes belachelijk maakte. Het doel? „Ik plaag ze omdat ik wil dat ze eens hun telefoon neerleggen en weer gaan kijken hoeveel mooie mensen er om hen heen zijn”, zei hij destijds in deze krant.

70.000 likes, in een paar dagen tijd. Een jaar later staat de teller op 86.000.

Had je toen verwacht het zo veel ophef zou veroorzaken?

„Ik was niet geschrokken van de media-aandacht. Maar wel een beetje verbijsterd. Aan de andere kant van de wereld worden mensen onthoofd. Oorlog hier, oorlog daar, en dan wil iedereen met mij praten. Ik weet nog dat ik een interviewafspraak had staan met Den Haag FM, een vriend werkte daar. Dus ik nam ’s ochtends de telefoon op, en toen was het ineens Giel van 3FM, die toevallig op precies hetzelfde moment belde. Het vuurtje ging lopen, maar doofde gelukkig ook weer snel.”

Waarom was je daar blij mee?

„Het kost veel energie. Elke keer iedereen te woord staan; zelfs mijn vrienden vroegen steeds hetzelfde. Op een gegeven moment was ik het een beetje zat om steeds hetzelfde verhaal te vertellen.”

Is je doel bereikt?

„Ik weet het niet, het is lastig om te zeggen wat er was gebeurd zonder die pagina. Maar het is in mijn vriendengroep wel redelijk een taboe om in gezelschap je telefoon te hanteren. Ik heb wel een nieuw doel trouwens: bevooroordeelde mensen ervan langs geven. Heel veel mensen hadden bij voorbaat al een oordeel over de pagina: het was slecht wat ik deed. Terwijl ze maar een paar zinnen uit een gesprek lezen, de rest van de context missen ze.”

Wat doe je nu met de pagina?

„Met de pagina doe ik weinig meer. Af en toe kopieer ik iets van andere sites, gewoon van die dingetjes die viral gaan. En soms is het ook wel handig om iets te promoten, een feestje of zo. Door al die likes kun je een groot publiek bereiken. Ik ben zelfstandig ondernemer, ik werk in de media en entertainmentbranche en maak websites, filmpjes voor trainingen en aftermovies van feestjes.”