Jij zorgt dat meer mensen stamcellen doneren aan leukemiepatiënten

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Manager donor- en fondsenwerving
Bedrijf: Europdonor, gevestigd in Leiden met ongeveer dertig werknemers.
Wat valt op aan de vacature: “Dankzij een transplantatie met donorstamcellen kunnen deze mensen overleven.”

Wat doe je dan eigenlijk?

Europdonor zorgt ervoor dat leukemiepatiënten die een stamceltransplantatie nodig hebben, een goede stamceldonor krijgen. Die stamcellen zijn afkomstig van donoren uit de hele wereld: hoe meer donoren, hoe groter de kans op een match. Nederlandse donoren zijn alleen tot nu toe nogal ondervertegenwoordigd. Carine Mijnarends, directeur Europdonor:

“Vijfennegentig procent van de stamceldonaties aan Nederlandse patiënten komt uit het buitenland, dat is van de gekke. Wij proberen meer bewustzijn te creëren en stamceldonoren te werven. Je doet het voor een patiënt die het op dát moment écht nodig heeft.”

Wat jij gaat doen? Jij gaat komende tijd het aantal Nederlandse donoren proberen te vervijfvoudigen. Je vervult een leidinggevende functie waarin je campagnes en strategieën bedenkt waarmee je het beste potentiële donoren (en dat is dus eigenlijk iedereen) benadert, informeert en registreert.

Tegelijkertijd zorg je ook voor de fondsen voor deze campagnes en heb je gesprekken met partners zoals het ministerie van VWS en particulieren. Het is een nieuwe functie, dus hoe je dat allemaal gaat aanpakken kun je grotendeels zelf bedenken.

Waarom zoeken ze iemand?

“In de afgelopen twee jaar hebben zich achttienduizend nieuwe donoren aangemeld. De respons op campagnes is goed, er is grote bereidheid te doneren.”

Je aanstaande collega’s lopen nu wel zo’n beetje tegen de grens aan van wat ze kunnen en zo werd deze nieuwe functie geboren.

Wat voor collega moet je zijn?

Je hebt zo’n dertig collega’s van allerlei leeftijden, die zich dagelijks bezighouden met medische zaken, patiënten en het begeleiden van donoren. Niet dat iedereen de hele dag zit te snikken over sneue verhalen, maar volgens Mijnarends is het handig als je kan balanceren tussen rationaliteit en empathie.

“Je moet je willen verdiepen in de patiënten en dat tegelijkertijd vertalen naar een massaboodschap die mensen aanzet zich te melden als donor.”

Wat verdient dat?

Minimaal rond de vijfduizend euro bruto per maand.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Je mag aan iets beginnen wat nog niet bestaat. Hoe beter de campagne is die jij bedenkt, des te meer donoren, des te meer leukemiepatiënten voor wie een stamceltransplantatie mogelijk wordt. Maar, zegt Mijnarends:

“Ben je gewend om in een grote corporate te werken, wees dan voorbereid. Er is geen marketingafdeling, je moet het echt helemaal zelf doen. Dat is niet voor iedereen geschikt.”