Cash nodig vanavond? Ga nu nog even snel pinnen

Foto ANP

Bij 670 van de 2.300 geldautomaten van de Rabobank kan je nu al geen geld meer opnemen. En dat wordt de komende dagen nog erger. Van de rechter mag geldtransporteur Brink’s gewoon blijven staken, zo werd gisteren duidelijk.

1. Waarom vult Brink’s de automaten niet meer bij?

Het personeel van Brink’s staakt al sinds zaterdag. De werknemers protesteren tegen een grootschalige reorganisatie. Brink’s wil zeshonderd van de duizend banen schrappen, omdat het bedrijf zijn grootste klant, de Rabobank, verliest. Die bank heeft het contract met Brink’s per halverwege 2015 opgezegd en stapt over naar Geld Service Nederland.

2. Daar kan de top van Brink’s toch niets aan doen?

Nee, en daarom heeft de directie een kort geding aangespannen tegen de stakers en de vakbonden CNV Vakmensen en FNV Bondgenoten. De directie moppert dat de vakbonden “een verkeerde keuze” maken door te kiezen “voor media-aandacht en het dwarsbomen van de noodzakelijke reorganisatie bij Brink’s”. De geldtransporteur stelt dat door de acties de kwaliteit van de dienstverlening in gevaar komt, het bedrijf financiële schade lijdt en het voortbestaan van Brink’s wordt bedreigd.

3. Zijn andere banken niet getroffen door de staking bij Brink’s?

Veel minder. Bij ABN Amro en SNS Bank zou sprake zijn van slechts “enkele tientallen” lege pinautomaten.

4. Kan Rabobank niet zelf de lege pinautomaten vullen?

Zelf wat auto’s tjokvol bankbiljetten de weg opsturen mag niet zomaar, zegt een woordvoerder van Rabobank. “Geldtransport moet aan allerlei veiligheidsvoorschriften voldoen.”

Jammer dus voor deze vrijwilligers

Wat Rabobank wél kan doen om een einde te maken aan de lege geldautomaten, daar wil Rabobank niet over uitweiden.

“Onze klanten zijn het slachtoffer van een conflict tussen Brink’s en de vakbonden. Wij zoeken voortdurend naar mogelijkheden om de overlast voor de klant te beperken zonder dat we zelf partij worden in het conflict.”

5. Wat nu?

Rabobank adviseert klanten zo veel mogelijk met hun pinpas te betalen en indien nodig bij winkels - “zoals Hema of supermarkten” – geld “bij te pinnen”. “We krijgen weinig klachten”, zegt de Rabo-woordvoerder. “Mensen vinden hun weg wel, zo blijkt. We merken dat mensen veel met pin betalen, aan de balie geld opnemen of naar een pinautomaat van een andere bank rijden.” Maar dat neemt niet weg dat het heel vervelend is, zegt hij. “Onze dienstverlening hapert en wij hebben maar één prioriteit: die weer op gang helpen.”

Maar MoodsGaatHart ziet de bui al hangen: