Emotionele powerpop met het vuur van de emancipatie

Het zijn krankzinnige cijfers die het best verkochte album van het jaar vertoont: de soundtrack van Disneyfilm Frozen en zijn driedubbele platinastatus in Amerika. En dat komt vooral door Let It Go, de met prijzen overladen game changer in de film. Aanvankelijk uitgebracht in een tamme, radiovriendelijke versie door kindster Demi Lovato. Daarna een tophit van formaat in de theatrale, originele versie door Broadway-ster Idina Menzel in haar rol van ijsprinses Elsa. Die bijna 400 miljoen keer is bekeken op YouTube.

Het vuur van emancipatie woedt in deze emotionele powerballade, waarin bevrijding vooral komt wanneer de mineur verschuift naar majeur via de zin ‘Well, now they know!’ Onvervaard gaat het nummer dan de gebaande paden af van de gepasteuriseerde pophit waaraan alles effectief is: van harmonische versnellingen, lange noten tot de teksten met keerpunt – ‘The past is in the past!’ En zo vergaat het ook de tweede klapper: For the First Time in Forever, nu ook een Disneyklassieker.

En hoe is de rest van de door het componistenpaar Lopez gecomponeerde soundtrack? Speels, en zonder filmbeelden nauwelijks interessant. Een chantopening door de ijszagers en diverse liedjes met Broadway-glans als Do You Want to Build a Snowman? Een prettige, zichzelf niet te serieus nemende uitschieter is de comedysong Summer door de koddige sneeuwman die zijn smeltrisico onderschat. Rest de doeltreffend dromerige orkestrale filmscore met Scandinavische folkelementen van Christophe Beck.