2014 is ‘We’re coming home now’

Dotan. Zeker sinds het WK voetbal kent iedereen zijn hitHome: „Through the warmth, through the cold, keep running till we’re there. We’re coming home now.” foto andreas terlaak

Van de vreugde en een gevoel van overwinning bij het WK voetbal, tot de troost voor de nabestaanden die geliefden verloren bij de vliegramp MH17. Uit het niets groeide het popliedje Home van de Amsterdamse singer-songwriter Dotan uit tot hymne van het jaar. Een krijgszang die kolkende emoties middels koorzang en percussie als een zware hartslag heeft verbonden.

Zijn Home is boven hem uitgestegen, constateert Dotan. Zeker toen dj’s van Radio Veronica met een speciale versie kwamen. In een videoclip rolden de namen van de MH17-slachtoffers voorbij, het lied was versneden met (emotionele) soundbites uit de journaals. Home werd nationaal rouwlied. Dotan zegt dat hij het bewust allemaal maar liet gebeuren. „Dat dit lied bij de vliegramp is gaan horen, omdat de stoffelijke overschotten letterlijk weer thuis kwamen, ging niet om mij.” Als hij het zingt voelt hij de emoties van mensen. Na afloop komen ze ze graag met hem delen.

Home tekent de doorbraak voor de 28-jarige zanger die geboren werd in Jeruzalem. Het was een machtig jaar. Midden januari presenteerde hij zijn tweede album 7 Layers; een intieme, meer akoestische opvolger van Dream Parade uit 2011, met zachte melodieën en een veel persoonlijkere insteek. Home was een laatste liedje voor het album waar hij lang mee worstelde. „Wat ik had gemaakt vond ik steeds nog niet goed”, zegt Dotan. „Veel liedjes gooide ik dan toch weer weg. Want ik wilde eerlijke liedjes, en ik had het gevoel dat ik me steeds nog te veel verschool achter productie en vorm. Het moest veel persoonlijker worden.”

Het ging de zanger om het afstropen van lagen – in een documentaire zag hij hoe de menselijke huid zeven lagen telt. Het werden de zeven lagen die hij bezingt in het titelnummer. „Eenmaal door al die lagen heen geworsteld, ligt de menselijke ziel open en bloot.”

Home gaat over de zoektocht naar wie hij is als muzikant. „Ik zocht het antwoord op vele reizen. Het refrein met de woorden „we’re coming home now” is als een chant in mijn hoofd gaan klinken. Hard op de trommel slaand ben ik ermee gaan experimenteren.”

Home is op plaats 82 de hoogste nieuwe binnenkomer in de Top 2000. Onlangs is het nummer verkozen tot VPRO’s 3voor12 Song van het Jaar. Gister kreeg hij de Top 40 Award voor best scorende Nederlandse artiest van 2014. Dotan verkocht 90.000 singles (drievoudig platina). Net rondde hij zijn tournee af, met drie shows in Paradiso. De zoon van kunstenares Patty Harpenau groeide letterlijk naast het Amsterdamse poppodium op, op het Max Euweplein. Bij het laatste Paradiso-concert klopte alles, zegt hij. „Zoveel liefde uit de zaal. We gaven alles na een heel vol jaar.”

Na afloop kwamen de emoties, toen hij met de band een platina-album kreeg uitgereikt. Want de muziekindustrie was aanvankelijk sceptisch omdat het een nicheplaat zou zijn: te apart, anders, organisch, introvert – niet voor een breed publiek. Bewust had Dotan zijn muziek zacht gemixt en gemasterd. Dat kwam de dynamiek ten goede. En de sound is bewust niet klinisch perfect, maar rijk aan live-takes met gitaarsqueaks, een enkel tramgeluid, maar ook aanrollende golven. „Zeker niet groots en hard zoals veel op de radio. Dat dit album nu zo’n bereik heeft is ongelofelijk.”

Door zijn hit werd Dotan dit jaar een geliefde live-act. Zijn show is ingetogen. Dotan houdt het klein, helder en gecontroleerd. „Vroeger probeerde ik druk en onhandig de coole leadzanger te zijn die over het hele podium ging. Nu weet ik: ik ben gewoon die jongen met gitaar achter de microfoon.” Podiumvertrouwen kreeg hij door vele huiskamerconcerten.

Na het Noorderslag-festival in januari, volgen shows in Carré. Op eigen verzoek – concertpromotors hadden de Heineken Music Hall voor ogen. „Als Amsterdamse jongen is een eigen show in Carré voor mij veel veelzeggender.”