Vanuit Veghel verovert Jumbo Nederland

Jumbo (beeldbewerking NRC Q)

Het is een tikkeltje voorbarig, maar dat interesseert supermarktketen Jumbo niets. Het familiebedrijf uit Veghel komt vandaag gewoon alvast met de omzetcijfers over 2014.

De verwachting is dat die omzet wederom een flinke stijgende lijn vertoont (en voor het eerst ver boven de 4 miljard euro uitkomt).

Update 8:59 uur. De omzet van Jumbo in 2014 steeg met 986 miljoen tot ruim 4,8 miljard euro, dat heeft het bedrijf zojuist bekendgemaakt. Die stijging hangt samen met de groei van het aantal winkels naar 499. Jumbo stelt het ook zonder die winkelgroei harder groeit dan de concurrentie. Opvallend is dat de omzet van de Jumbo Groep (inclusief C1000) 3,9 procent daalt en op 6,8 miljard euro uitkomt.

Super

Jumbo (ruim 30.000 werknemers) groeit de laatste jaren namelijk enorm door overnames. Super de Boer werd in 2009 ingelijfd voor 552,5 miljoen euro. Twee jaar later werd ook de overname van C1000 (voor 900 miljoen euro) aangekondigd. Veel van die overgenomen winkelfilialen zijn inmiddels omgebouwd tot Jumbo’s, een aantal is verkocht.

Marktaandeel

Hoewel Albert Heijn nog steeds met afstand marktleider is, groeit het aantal filialen van Jumbo hard en komt het bedrijf dichterbij.

Uit de Bedrijfsvergelijking Zelfstandige Levensmiddelen Detailhandel van Deloitte die jaarlijks in september verschijnt blijkt dat vooral Lidl hard groeit. De lichte daling van Jumbo wordt vooral veroorzaakt door de verkoop van C1000 winkels.

Campagnes

Volgens kenners is het een voordeel voor Jumbo dat het in handen is van de familie Van Eerd. Daardoor kan het meer in de luwte opereren dan concurrent Albert Heijn van het beursgenoteerde Ahold.

De omzet van de Jumbo Groep Holding (inclusief C1000) was vorig jaar 7,092 miljard euro, concurrent Albert Heijn zat daar met 11,5 miljard euro nog ruim boven. Maar Jumbo, dat voortkomt uit een in 1921 opgerichte groothandel in koloniale waren, groeit in ieder geval hard.

De pr van Jumbo helpt daarbij ook. Met initiatieven zoals de verkoop van insecten weet het steeds vaker veel publiciteit te genereren. En zonder moeite zet de supermarkt een bus BN’ers in voor een (bekritiseerde) kerstcampagne.

De kleine supermarktketen van een aantal jaar geleden (neem 2007) herken je er niet meer in terug.

*Update: 14:21 uur. De grafiek en tekst over de marktaandelen in dit artikel is aangepast nadat Deloitte liet weten dat er foutieve gegevens in hun bedrijfsvergelijking stonden. Het marktaandeel van Albert Heijn bleef stabiel en daalde niet zoals eerder gemeld.