Petitie tegen taakstraffen voor veroorzakers dodelijke ongevallen

ANP / Sander Koning

De Vereniging van Verkeersslachtoffers biedt staatssecretaris Fred Teeven op 6 januari een petitie met ruim 25.000 handtekeningen aan. De vereniging protesteert in de petitie tegen het opleggen van taakstraffen bij ernstige verkeersovertredingen, die de dood of levenslang letsel ten gevolge hebben. Dat maakte de vereniging vandaag bekend, schrijft persdienst ANP.

Aanleiding is onder meer de veroordeling van een 33-jarige man tot een taakstraf van 120 uur na het doodrijden van een opa en oma en hun tweejarig kleinkind in Meijel, op 19 mei vorig jaar. De vader van het meisje gooide na het horen van de straf een stoel naar de rechter. En in Den Haag brak vorig jaar een vechtpartij uit toen de officier van justitie een taakstraf eiste voor het doodrijden van de 13-jarige Donnie Rog.

De opgelegde taakstraffen leidden tot maatschappelijk onbegrip. Zo werd een Facebookpagina opgericht, ‘Petitie tegen de 120 uur werkstraf Pool’. De vereniging vindt dat dit soort overtredingen zwaarder bestraft moet worden. Mensen die zoiets doen mogen niet meer wegkomen met een taakstraf, vinden de ondertekenaars van de petitie.

Verschil ongeluk en schuld subtiel

In Nederland zijn er gemiddeld zeshonderd verkeersdoden per jaar. Het verschil tussen een ongeluk en schuld is vaak subtiel en moeilijk vast te stellen, schreef Elsje Jorritsma eerder in een artikel over het onbegrip voor taakstraffen bij dodelijke verkeersongevallen.

“OM en rechter moeten bij verkeersdelicten altijd kiezen tussen twee wetsartikelen – met uitzondering van de gevallen waarin iemand zó roekeloos heeft gereden dat hij bijna bewust uit was op een ongeluk en er dus sprake is van opzet. Was het de overtreding ‘gevaarlijk rijgedrag’ (artikel 5 wegenverkeerswet), of het misdrijf ‘dood/letsel door schuld’ (artikel 6 wvw)? Bij een overtreding past een werkstraf, voor een misdrijf kan een gevangenisstraf worden opgelegd.

“Toepassing van artikel 6 in plaats van artikel 5 vereist een “ernstige mate van verwijtbare onvoorzichtigheid”, zegt Rinus Otte, voormalig hoogleraar verkeersrecht in Groningen en raadsheer bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Daarvoor is een enkele verkeersovertreding doorgaans niet genoeg. Iemand simpelweg niet zien of iets te hard rijden, levert geen schuld op.”

Lees in NRC Handelsblad: Er zijn emoties waar geen straf tegen op kan (€) van Elsje Jorritsma