Oerkreten, scheepstoeters en lichte knoppenpercussie

Toen Calefax bijna dertig jaar geleden begon, bestond de term ‘rietkwintet’ nog niet. Maar Raaf Hekkema (saxofoon), Oliver Boekhoorn (hobo), Ivar Berix (klarinet), Jelte Althuis (basklarinet) en Alban Wesly (fagot) hebben school gemaakt: inmiddels opereren er wereldwijd zeventien ensembles in deze ongewone bezetting. Voor de elfde keer sloot het kwintet het jaar af met de Pan, een heerlijke muziekavond met banken op de bühne, een open bar en zeer uiteenlopende gasten, losjes aan elkaar gepraat door het kwintet. Uiteraard speelde Calefax zelf ook een greep uit het repertoire, zoals Wesly’s theatrale, voor een kindervoorstelling gemaakte Assemble. Alle instrumenten lagen in stukken op een tafel en werden, na een ouverture voor enkel mondstukken, tijdens het spelen in elkaar gezet.

Het leuke van de Pan is dat je geen idee hebt wat je kunt verwachten – behalve dat het boeiend zal zijn. Er waren gerenommeerde gasten, zoals pianist Jeroen van Vliet en altviolist Oene van Geel. De cimbalomvirtuoos Vasile Nedea bracht samen met het Fuse Ensemble spetterende zigeunermuziek ten gehore. De jonge Argentijn Jonatan Alvarado zong gevoelige zeventiende-eeuwse liedjes, waarbij hij zichzelf begeleide op barokgitaar. En de Oekraïense saxofoniste Asya Fateyeva speelde Mysterious Morning III van Fuminori Tanada, een associatieve gedachtestroom van oerkreten, scheepstoeters en vederlichte knoppenpercussie.