Het aantal vliegtuigdoden is nu bijna vier keer zo hoog als vorig jaar

beeld EPA

En weer kent 2014 een dramatisch vliegtuigongeluk. In maart verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines. In juli crashte vlucht MH17 boven Oekraïne. Even later een vliegtuig van TransAsia bij Taiwan en het vliegtuig van Air Algérie in Mali. Sinds dit weekend is daar een nieuwe Aziatische vlucht bij gekomen: QZ8501 van AirAsia. Hoewel het vliegtuig nog niet is gevonden, wordt vermoed dat alle 162 inzittenden zijn omgekomen.

Het aantal vliegtuigdoden lag dit jaar al ongewoon hoog. Nu is dat zeker het geval.

Opvallend hoog aantal vliegtuigdoden

Tot voor kort was het aantal vliegtuigdoden juist bijzonder laag. Vorig jaar waren het er wereldwijd 256.

Het totaal dit jaar staat zónder gisteren en MH17 al op 526, meldt het Aviation Safety Network, dat alleen ongelukken meetelt - waar MH17 omdat het uit de lucht werd geschoten niet onder valt. Met deze twee ongelukken erbij zou het totaal al op 986 staan. In 2005 waren er voor het laatst meer dan duizend doden op passagiersvluchten:

De landing en voorin het gevaarlijkst

MH370 werd vooralsnog niet gevonden, en ook de nieuwe QZ8501-vlucht werd dat nog niet. MH17 werd waarschijnlijk uit de lucht geschoten. Het zijn rampen die zelden voorkomen. Het meest gevaarlijke deel van een vlucht is normaal gesproken de landing.

En als dat dan gebeurt, is voorin de gevaarlijkste plek om te zitten. Businessclass dus.