Een frisse blik op liefde en kunst, vroeger en nu

Vertel! Smith vertelt twee levensverhalen: dat van het Engelse tienermeisje George in 2013, en van Renaissanceschilder Francesco, die leeft in 1460. Het meisje raakt gefascineerd door het werk van de schilder, terwijl de die haar vanuit een andere dimensie observeert. Raar? Waarschijnlijk wel. Maar de critici zijn lovend: het gaat over liefde en kunst, op een ‘buitengewoon verfrissende’ manier.

Wie is Ali Smith ook alweer? Ze schreef eerder Als niet dan zou, Hotel Wereld en De toevallige. En dit nieuwe boek haalde menig eindejaarslijstje in Engeland en de VS – en het werd genomineerd voor de toonaangevende Man Booker Prize. Ze won niet, maar werd alom gezien als grote kanshebber.

Waarom is het bijzonder? Omdat romans van Smith per definitie bijzonder zijn – ze experimenteert graag. De beide helften van deze roman zijn verstrengeld, maar staan ook los van elkaar en kunnen, aldus de auteur, best in willekeurige volgorde worden gelezen. Of niet? Hoe bepalend is de ordening van een verhaal voor de betekenis die we eraan hechten?