Een vliegtuig van AirAsia is vermist boven de Javazee - mogelijk neergestort

Familieleden van inzittenden bij het vliegveld Juanda in Surabaya op Oost-Java. Foto AFP / Juni Kriswanto

Een vliegtuig van AirAsia met 162 mensen aan boord is van de radar verdwenen boven de Javazee. De Airbus A320-200 was onderweg van Surabaya in Indonesië naar Singapore. De landen zijn direct een zoekactie begonnen, schrijft persbureau AP.

Update 10.21: De instanties die de zoekoperatie coördineren gaan ervan uit dat het toestel is neergestort, zeggen autoriteiten tegen lokale media. Het wrak zou zich op 145 kilometer van het eiland Billiton bevinden.

Update 12.52: Indonesië, het land dat de zoekactie coördineert, heeft de werkzaamheden voor vandaag grotendeels stilgelegd. Op dit moment zoeken er nog een paar schepen door. Morgen wordt de zoektocht, waar ook Singapore en Maleisië aan meedoen, in volle omvang hervat.

Vlucht QZ8501 had twee piloten en vijf bemanningsleden aan boord. Onder de 155 passagiers zijn 149 Indonesiërs, 3 Zuid-Koreanen, een Singaporees, een Fransman en een Maleisiër. Zeventien inzittenden waren kinderen. Het rode logo van AirAsia is aangepast en is nu grijs. Topman Tony Fernandes is onderweg naar Surabaya.

Twitter avatar tonyfernandes Tony Fernandes On my way to Surabaya where most of the passangers are from as with my Indonesian management. Providing information as we get it.

Weer Maleisische maatschappij

De piloten namen om 6.12 uur lokale tijd contact op met de Indonesische luchtverkeersleiding. Ze wilden van route veranderen vanwege het slechte weer. Ze wilden hoger gaan vliegen; van 9700 meter naar 10.303 meter. Niet veel later, om 7.24 uur lokale tijd en net een uur voordat het zou landen, werd het contact verbroken. Er zijn geen noodsignalen afgegeven.

Vermoedelijk is vlucht QZ8501 verdwenen tussen Tanjung Pandan op het eiland Belitung en Pontianak, een Indonesisch deel van het eiland Kalimantan.

Twitter avatar flightradar24 Flightradar24 #QZ8501 was flying on FL320. Other aircraft in same area were flying on FL340-FL390. http://t.co/h01k5LvHGJ

AirAsia is een budgetluchtvaartmaatschappij in het zuidoosten van Azië. Het bedrijf is gevestigd in Maleisië. De Indonesische dochteronderneming waar het vliegtuig van was is voor 49 procent in Maleisische handen. Dat maakt dit de derde grote vliegramp met een Maleisische vlucht van dit jaar. Op 8 maart verdween vlucht 370 van Malaysia Airlines spoorloos tussen Kuala Lumpur en Beijing. De Boeing 777 met 239 mensen aan boord is nog altijd vermist. Op 17 juli werd vlucht MH17 uit de lucht gehaald boven rebellengebied in het oosten van Oekraïne. Alle 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, kwamen om. Malaysia Airlines stuurde een steunbetuiging aan AirAsia:

Twitter avatar MAS Malaysia Airlines #staystrong @AirAsia - Our thoughts and prayers are with all family and friends of those on board QZ8501.

De omstandigheden om het vliegtuig terug te vinden lijken beter dan in het geval van MH370. De beoogde reistijd was veel korter (twee uur van vertrek tot aankomst) en de laatste locatie van het vliegtuig is bekend. Dat heeft William Waldock, een expert op het gebied van vliegrampen van de Embry-Riddle Aeronautical University in Arizona, gezegd tegenover persbureau AP.

Indonesië heeft de leiding over de zoekactie. De Singaporese luchtmacht en marine werken ook mee, onder meer met een C-130 Hercules-vliegtuig. De Indonesische luchtmacht heeft een Boeing 737, zes schepen en drie helikopters ingezet.

Lees in het archief van NRC Q: Rampjaar- aantal vliegtuigdoden nu al drie keer zo hoog als in 2013 of van NRC Handelsblad: Waar moet je zitten om een vliegtuigcrash te overleven? (€) en Stapelverliefd op goedkoop vliegen (€)