Vergeet superfoods, 2015 wordt het jaar van ‘gewoon gezond eten’

Fried fish with vegetables in the pan Foto iStock

De hype van de ‘superfoods’ lijkt alweer voorbij. Komend jaar gaan we weer over op ‘gewoon’ gezonde voeding. Kool, avocado en vette vis.

Nu gojibessen en chiazaad zelfs bij supermarkten, drogisterijen en winkels als Hema, Xenos en Action verkrijgbaar zijn, is het duidelijk: de opmars van ‘superfoods’ is voorbij – ze zijn mainstream geworden.

Dat betekent niet dat ze weer uit de schappen zullen verdwijnen, zegt culinair trendwatcher Anneke Ammerlaan. Voor een deel van de consumenten zijn superfoods immers een vast onderdeel geworden van hun eetpatroon. Zij blijven gojibessen over hun yoghurt strooien en zijn gewend geraakt aan chiazaad in hun havermout of smoothie. Maar, zegt Ammerlaan:

“De tijd van gojibessen eten omdat het trendy is, is voorbij. De mensen die géén idee hadden wat ze aten, maar erbij wilden horen, die zijn er allang klaar mee. De groep die overblijft, ziet gezonde voeding als een levensstijl, zonder pakjes en zakjes. Zij gaan verder kijken dan de goji- en incabessen.”

2015 brengt ons…gewoon gezond eten

In 2015 gaan we terug naar ‘gewoon’ gezond eten, voorspelt Ammerlaan. Al was het maar omdat superfoods “krankzinnig duur” zijn.

“Kijk naar wat er met de prijs van quinoa is gebeurd. De markt ging helemaal over de kop en de prijs steeg tot 7 euro voor een zakje van 500 gram.”

Intussen is de quinoaprijs alweer gedaald, omdat mensen van schrik alternatieven zijn gaan zoeken. Gierst bijvoorbeeld, dat is een stuk voordeliger. Of amarant.

Wat wel ‘in’ blijft, zijn de suiker-, zuivel- of glutenvrije eetstijlen. “Hoe mensen gezond eten invullen, is heel individueel”, zegt Ammerlaan.

“Maar voor allen geldt dat ze op een andere manier naar voeding kijken. Door jezelf beperkingen op te leggen ontdek je nieuwe mogelijkheden.”

‘Glycemische index’, onthoud die term

Sommige superfoods zullen geruisloos uit de winkels verdwijnen, denkt Ammerlaan, omdat mensen hebben ontdekt dat de voedingswaarden evengoed kunnen komen van ‘alledaagse’ superfoods, zoals kool, zoete aardappel, avocado, broccoli, blauwe bessen en vette vis. Ammerlaan:

“Nog steeds weten veel mensen niet wat glycemische index betekent, maar let op, dit is een term om in 2015 in de gaten te houden.”

Het Voedingscentrum formuleert het zo: “De glycemische index (GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten.” Producten als zilvervliesrijst, havermout, peulvruchten, groenten en fruit zijn ‘langzame’ koolhydraten met een lage GI. Zij zorgen voor minder schommelingen van de bloedsuikerspiegel dan ‘snelle’ koolhydraten met een hoge GI, zoals witbrood, witte rijst, aardappelen en suikerrijke producten.

In 2015 draait het om een goede spijsvertering, zegt Ammerlaan. We eten graag licht en onbewerkt voedsel, liefst van een lokale boer of ondernemer, met pure smaken. Fermentatie (denk aan zuurkool of gerijpt rundvlees) wordt weer hip. Ammerlaan:

“Met een goede spijsvertering voel je je letterlijk lichter. Daar hebben we geen gojibessen voor nodig.”