Sony profiteert van film als evenement

The Interview is een hype: een film die je gezien moet hebben. Sony hoeft zich geen zorgen meer te maken over de kosten.

Kan The Interview alsnog een hitfilm worden en zijn geld terugverdienen? Dankzij ‘Sonyleaks’ weten we dat het productiebudget 44 miljoen dollar bedroeg. Ruim een kwart daarvan ging op aan de salarissen van Rogen (8,4 miljoen) en Franco (6,5 miljoen). De cameo’s van Jay-Z en Beyoncé kostten 20.000 dollar, een tafel met nepcocaïne kostte 241 dollar.

Vuistregel is dat, gezien de kosten van marketing en distributie, een succesvolle film in de bioscoop ruwweg het dubbele opbrengt van het productiebudget. Daarna volgen geldstromen via buitenlandse bioscopen, dvd, video on demand en tv-rechten. Komedies verdienen hun geld vooral terug in Amerika. Waar actiefilms meer recette uit het buitenland halen, blijft humor iets lokaals.

In de 331 bioscopen waar The Interview tijdens de Kerst draaide, werden volle zalen gemeld op Eerste Kerstdag. Het betreft filmtheaters die normaliter achterin de rij staan bij grote Hollywoodfilms. Volgens The New York Times verkochten bioscoophouders souvenirs – zoals kopjes in de vorm van een object dat Seth Rogen rectaal moet inbrengen – voor 6 dollar.

Dat wijst op een groeiende hype. In het bestaande verdienmodel verdient een film zijn geld overwegend in de eerste twee weken in de bioscoop terug, maar door de cyberinbraak en Noord-Korea is de komedie een evenement geworden: een film die je gezien moet hebben, waarover je moet kunnen meepraten. De status waar filmstudio’s een moord voor doen.

De vrees te worden beschuldigd van laf en onpatriottisch handelen als ze de film niet vertonen, kan grote bioscoopketens over de streep trekken dit alsnog te doen. Zo kan Sony’s ogenschijnlijk door kritiek afgedwongen besluit de film alsnog uit te brengen, behalve moreel ook financieel bevredigend uitpakken. Ook kan Sony nu experimenteren met direct uitbrengen van een film via video-on-demand, een groeimarkt.

Hoe Sony in het buitenland profiteert, is nog onduidelijk. Uit Nederland, waar de film op 29 januari uit zou komen, is nog steeds geen nieuws.