Papier slaapt stukken beter

Lezen in bed? Zorg er voor dat de achtergrondverlichting van je e-reader uitstaat.

Lezen in bed is prima om chaotische gedachten af te leiden en in slaap te vallen. Alleen lukt dat niet goed als je gebruikmaakt van een e-reader waarvan de achtergrondverlichting aanstaat.

Slaaponderzoekers van Harvard Medical School vergeleken de slaperigheid en het inslapen van twaalf twintigers. Ze wisselden vijf dagen e-readerlezen af met vijf dagen boeklezen in de avond. Vier uur lang, ’s avonds in een slaapkliniek.

Het waren weinig proefpersonen, maar de verschillen waren toch meetbaar. Na het wegleggen van het boek vielen de e-readerlezers na gemiddeld 25 minuten in slaap. Na een papieren boek waren ze tien minuten eerder onder zeil. Ook was de slaap van mindere kwaliteit na lezen op zo’n achtergrondverlichte e-reader. E-readerlezers voelden zich ’s avonds minder slaperig en ’s ochtends minder uitgerust. Meten van het melatoninegehalte (het slaap-waakhormoon) bevestigde dat de biologische klok was ontregeld.

Zinloze vooruitgang

Het komt allemaal door die achtergrondverlichting, aldus onderzoekers in een artikel in PNAS (officieel orgaan van Amerikaanse National Academy of Sciences) dat afgelopen week is gepubliceerd. Die geeft hetzelfde blauwige licht als beeldschermen. Dat licht verstoort de slaap. Niet voor niks is een belangrijke tip voor goed inslapen: kijk na acht uur ’s avonds niet meer op computers en smartphones.

Het rare is: e-readers hebben oorspronkelijk geen verlicht scherm en hebben dat ook niet nodig. Het scherm is van ‘elektronisch papier’. Dat bestaat uit kleine, draaibare bolletjes met een witte en een zwarte kant, die draaien door een elektrisch pulsje. Zo ontstaan letters. Het grote voordeel is dat er ook beeld is als de stroom uit staat. Daardoor kan een e-reader weken met één batterijlading toe. Fabrikanten gebruiken de energieverslindende achtergrondverlichting als verkoopargument, maar voor mensen die goed willen slapen is het zinloze vooruitgang. NRC