Kan je aan een tros ballonnen de lucht in, net als in de film Up? Jazeker

De Amerikaan Erik Roner keek naar de Disney-Pixarfilm Up – waarin een oud mannetje dat op avontuur wil een flinke tros ballonnen aan zijn huis bevestigt en de lucht in gaat – en dacht: dat wil ik ook.

Erik Roner aan tros ballonnen. Still van YouTube-filmpje: 'Lifted'.

De Amerikaan Erik Roner keek naar de Disney-Pixarfilm Up - waarin een oud mannetje dat op avontuur wil een flinke tros ballonnen aan zijn huis bevestigt en de lucht in gaat - en dacht: dat wil ik ook.

In dit filmpje zie je Roner en zijn houtje-touwtje-versie van een ballonvaart. Eerst gaat hij het benodigde materiaal inkopen: vijftig flessen heliumgas en negentig ballonnen. En het meisje achter de kassa vraagt of zij denkt dat het misschien verstandig is als hij ook een parachute aanschaft.

Een hele rits familie en vrienden is opgetrommeld om alle ballonnen op te blazen. De tros is een kleine twee meter breed en drie meter hoog. De bos wordt bevestigd aan een krakkemikkig ligbedje, zo’n zonnestoel die vaak naast een zwembad staat. Roner gaat erop liggen, gooit de trossen los en stijgt op.

Knappende ballonnen

Op 1100 meter knapt de eerste ballon. Je ziet groene flarden langs Roners bedje naar beneden dwarrelen.
Maar het grappigste gebeurt eigenlijk op 2400 meter hoogte, als Roner een luchtbuks pakt en het proces van de knappende ballonnen een handje helpt: hij schiet een van de ballonnen stuk (in één keer raak trouwens). En nog een. En nog een.

vanaf een afstand ziet dat er vrij bizar uit: een man op een ligbedje, bungelend aan een tros gekleurde ballonnen, die hij een voor een kapot schiet. Uiteraard is hij als een kind zo blij.

Vrije val

Als hij de ballonnen op 2400 meter ontkoppelt, maakt hij in zijn stoel een noodgang richting aarde. En dan opent hij zijn parachute en wordt hij losgekoppeld van zijn strandstoel. Waar dat ding is geëindigd vertelt het verhaal niet.

Overigens is de actie van Roner gesponsord door het energiedrankje Rockstar, dat net als concurrent Red Bull een marketingbudget lijkt te hebben voor extreme sporten.

De inspiratiebroon

Up is een Amerikaanse computeranimatiefilm uit 2009, geproduceerd door Pixar Animation Studios en gedistribueerd door Walt Disney Pictures. Bekijk de trailer: