Hoe kan The Interview zijn geld terugverdienen?

De aandacht die de film nu krijgt, kan helpen met het terugverdienen van de 44 miljoen die hij kostte.

Kan The Interview alsnog een hitfilm worden en zijn geld terugverdienen? Dankzij ‘Sonyleaks’ weten we dat het productiebudget 44 miljoen dollar bedroeg. Ruim een kwart daarvan ging op aan de salarissen van Rogen (8,4 miljoen) en Franco (6,5 miljoen), cameo’s van Jay-Z en Beyoncé kosten 20.000 dollar, terwijl 241 dollar opging aan een tafel met nepcoke en drugsparafernalia.

Vuistregel is dat, gezien de kosten van marketing en distributie, een succesvolle film in de bioscoop ruwweg het dubbele opbrengt van het productiebudget. Daarna volgen geldstromen via buitenlandse bioscopen, dvd, blu ray, video on demand en televisierechten. Daarbij valt aan te tekenen dat komedies hun geld vooral in Amerika terugverdienen. Terwijl actiefilms meer recette uit het buitenland halen, blijft humor iets lokaals.

In de 331 bioscopen waar de film tijdens de kerstdagen draaide, werden volle zalen gemeld op Eerste Kerstdag. Het betreft kleine zalen en filmhuizen die normaliter achterin de rij staan bij grote Hollywoodfilms. Volgens The New York Times verkochten sommige bioscoophouders souvenirs - zoals kopjes in de vorm van de forse container die Seth Rogen rectaal moet inbrengen - voor zes dollar.

Dat wijst op een groeiende hype. In het bestaande verdienmodel verdient een film zijn geld overwegend in de eerste twee weken in de bioscoop terug, maar door de cyberinbraak en Noord-Korea is de komedie een evenement geworden: een film die je gezien moet hebben, waarover je moet kunnen meepraten. De status, kortom, waarvoor filmstudio’s normaliter een moord doen.

Bovendien is filmbezoek een daad van patriottisme. Dat, en het imago van laf en onpatriottisch handelen, kan grote biscoopketens over de streep trekken om de film alsnog te vertonen. Zo kan Sony’s ogenschijnlijk door kritiek afgedwongen besluit om The Interview alsnog uit te brengen, behalve moreel ook financieel bevredigend uitpakken. Ook kan Sony dankzij de film experimenteren met direct uitbrengen van een film via video-on-demand, een groeimarkt. De afspraak met de grote bioscoopketens in de VS dat een film pas 90 dagen na de bioscooprelease op internet te koop is, geldt bij The Interview niet.

Hoe Sony in het buitenland van de hype profiteert, is nog onduidelijk. Uit Nederland, waar de film oorspronkelijk op 29 januari zou uitgaan, is nog steeds geen nieuws.