Een jaar eten en drinken op NRC Q

Je had het heel druk dit jaar. Die reorganisatie, al die paperclips die besteld moesten worden, en ook nog je promotie. We willen je helpen goed voorbereid te zijn op volgend jaar. Lees hier daarom onze beste stukken over eten en drinken.

Michelinsterren

Het is de ultieme waardering voor restaurant en chef, en een goed visitekaartje: een Michelinster (of drie). Sinds 1957 wordt de prijs van de Franse bandenmaker in Nederland uitgereikt. NRC Q analyseerde 57 jaar aan sterren. Wat blijkt? Zeeland heeft de hoogste sterrendichtheid.

McDonald’s

Niet iedereen is van het luxe dineren. Maar naar de ultieme tegenhanger van het Michelinrestaurant gaan óók niet zoveel mensen meer. De klad zit er namelijk in bij McDonald’s. De fastfoodketen presenteerde dit jaar wel heel slechte cijfers. Klanten vinden McDonald’s gewoon niet zo lekker meer.

Coca-Cola

Ook Coca-Cola heeft last van klanten die niet zoveel zin meer hebben, in frisdrank dan. Daarom probeert het klanten aan ‘nieuwe’ dranken te krijgen. Melk en kokoswater, bijvoorbeeld.

Whiskey

Je bent meer van steviger drank? In een kluis in Sassenheim liggen 53.000 flessen Schotse whisky opgeslagen. Die zijn niet om op te drinken, maar om in te investeren. Goedgekeurd door toezichthouder AFM.

Gin & tonic

Deze mag je gelukkig wel opdrinken. Gin & tonic (wij van NRC Q mogen G&T zeggen) is ineens razend populair in Nederland. Wat is er met de jenever gebeurd?

Lees het stuk hier: Het is weekend. Tijd voor G&T

Avocado & chocolade

Ook avocado is populair, net als (dit is minder verrassend) chocolade. Iets té populair misschien. Kan je het straks niet meer in de winkel krijgen?

Hypermarkten

Voor de een is het de hel, de ander het paradijs. De laatste gaat zich met vakantie in Frankrijk te buiten aan hypermarchés, de eerste is maar wat blij dat ze in Nederland niet bestaan. Maar waarom ze hier niet? NRC Q ging op zoek naar de Nederlandse hypermarkt.

Energiedrankjes

Nog één drankje dan: Red Bull. Het Oostenrijkse bedrijf krijgt ineens stevige concurrentie van het Amerikaanse Monster. Diens strategie? Red Bull precies nadoen.