Trouw-columniste Elma Drayer weg bij de krant om affaire-Ramesar

Elma Drayer zoals ze elke donderdag bij haar column op de opiniepagina's van Trouw stond.

Trouw-columniste Elma Drayer stapt op bij de krant. Ze maakte dat gisteren intern bekend tijdens een redactiebijeenkomst nadat ze bij de hoofdredactie “geen enkele neiging bespeurde om hun eigen positie ter discussie te stellen” in de affaire-Ramesar.

“Ik heb twee keer gevraagd of ze daartoe bereid waren, en kreeg twee keer niet het antwoord waar ik op hoopte”, zei ze vanochtend tegen NRC, naar aanleiding van een bericht erover in de Volkskrant. “Ze zeiden alleen: het is heel vervelend, maar we hebben onze les geleerd en gaan verder.”

Ramesar werd begin november ontslagen omdat Trouw sterke vermoedens had dat hij niet-bestaande bronnen had opgevoerd in tientallen artikelen. Een extern onderzoek ondersteunde dat, maar legde ook bloot dat de hoofdredactie jarenlang signalen dat er iets fout zat, genegeerd heeft. Een voormalig adjunct-hoofdredacteur zegt in het rapport dat hij tussen 2010 en 2014 “zo’n vijf keer” heeft aangedrongen op nader onderzoek, maar dat daar niets mee gebeurde.

De 57-jarige Drayer werkte sinds 2001 voor Trouw en was sinds 2005 columniste. Ze schreef een wekelijkse column, op donderdag, voor het opiniekatern. Naar eigen zeggen was ze een van de redacteuren die intern al langer twijfels uitte. Ze deed dat al “sinds 2008, 2009″.

Ontslag was terecht, bepaalde de rechter gisteren

Dat Trouw Ramesar begin november na enkele dagen van intern onderzoek direct op staande voet ontsloeg, was terecht, zo oordeelde de Amsterdamse kantonrechter gistermiddag. Ramesar had een kort geding aangespannen omdat hij vond dat de leiding “onzorgvuldig en oncontroleerbaar” te werk was gegaan, maar de rechter stelde hem daarbij in het ongelijk.