Soldaat van Oranje = kassa

Soldaat van Oranje - De Musical - (foto: Joris van Bennekom) voor info zie: www.soldaatvanoranje.nl Foto Soldaat van Oranje

Met de familie naar Soldaat van Oranje vandaag? Je bent niet de enige. De musical in een verlaten hangar in Valkenburg is ook op Kerstavond zo goed als uitverkocht - op hier en daar enkele losse stoelen na. Bij de middagvoorstelling is het eveneens volle bak.

Na vanavond zitten ze op 1.410 voorstellingen. 1.410 keer Soldaat van Oranje. Met iedere keer weer volle zalen. De voorstelling die in oktober 2010 in première ging, is inmiddels zo vaak verlengd dat producent Fred Boot de tel kwijt is.

Goed nieuws - ook voor zijn (enige) investeerder.

Miljoenen

De man achter de musical Soldaat van Oranje is ondernemer en miljonair Alex Mulder, groot geworden in de uitzendbranche en tegenwoordig eigenaar van investeringsmaatschappij Amerborgh. Hij was degene die Boot de eerste 300.000 euro gaf om zijn idee voor een musical over verzetsheld Erik Hazelhoff Roelfzema te ontwikkelen. En later nog eens 9,5 miljoen om die daadwerkelijk te produceren.

Binnen een jaar was de investering terugverdiend. Sindsdien is Soldaat van Oranje winstgevend. Om hoeveel winst het gaat, wil Boot niet zeggen. Een snel rekensommetje op basis van de stoelverdeling en de kosten van de kaartjes (die variëren van 35 tot 79 euro) leert dat een volle zaal zo’n 82.000 euro aan kaartverkoop oplevert. Dan zijn er nog de arrangementen, het restaurant, de bar. En dat dan maal 1.410 voorstellingen.

Maar de kosten (eveneens geheim) zijn ook flink, zegt Boot. Dat zit hem niet alleen in de 160 man personeel of de marketing (zo’n 10 procent per kaartje). “We zijn een vanuit een project gecreëerde organisatie, veel is gehuurd. Van de locatie tot de bekabeling. Zelfs de draaischijf is gehuurd.” Achteraf gezien economisch niet zo handig, zegt hij.

“Maar wij hadden ook niet gedacht de we zo lang zouden doorspelen.”

Bezoekersaantallen

Inmiddels zijn ze ruim vier jaar, negen casts en 1,5 miljoen bezoekers verder. Met die vier jaar heeft Boot zijn voormalige werkgever Joop van den Ende verslagen: diens Phantom of the Opera gold jarenlang als langstlopende theaterproductie. Het succes van Soldaat van Oranje staat in schril contrast met de rest van de musicalbranche: die kampt sinds 2008 met fors teruglopende bezoekersaantallen.

Waar zit hem dat in? “Ik denk dat ons grote geluk de mond-tot-mond-reclame over Soldaat van Oranje is geweest”, zegt Boot. Een kwart van de bezoekers is volgens de organisatie vaker dan één keer geweest.

Soldat von Oranien-Nassau

Voorlopig komt er ook geen einde aan. De oude hangar in Valkenburg wordt nog tot zeker september 2015 gevuld. Een nieuwe verlenging sluit Boot niet uit. “Als we tot komend najaar doorgaan, halen we de vijf jaar. Dat zou wel mooi zijn.” Wanneer het genoeg is? Als de voorstelling de kosten niet meer dekt. Boot:

“We gaan niet met kortingsacties krampachtig proberen de boel te rekken. Het is zonde, maar op een gegeven moment moet je stoppen.”

Al betekent dat niet per se het einde van de musical. Vanuit het buitenland is er interesse in het Nederlandse heldenverhaal. Japan, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland. De echte liefhebber hoeft dus nog niet te vrezen. Die kan straks wellicht naar Soldat von Oranien-Nassau. Ook leuk, voor de verandering.

Top 10 langst lopende musicals

1. Soldaat van Oranje (2010 - nu): 1.410 voorstellingen
2. The Phantom of the Opera (1991-1996): 1.094 voorstellingen
3. The Lion King (2004-2006): 1.005 voorstellingen
4. Miss Saigon (1996 - 1999): 908 voorstellingen
5. Tarzan (2006-2008): 903 voorstellingen
6. Mamma Mia! (2003-2006): 803 voorstellingen
7. My Fair Lady (1960 - 1963): 772 voorstellingen
8. Aida (2001 - 2003): 635 voorstellingen
9. Saterday Night Fever (2001 - 2003): 601 voorstellingen
10. Anatevka (1966-1968): 568 voorstellingen