Nooit meer een karretje kwijt

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: alles in de gaten houden met zendertjes

Bedrijf: Undagrid Oprichters: Marcus Breekweg (45), Rolf van de Velde (42), Christiaan Willemsen (33) en Lennart Schröer (28)

Wie op Schiphol loopt, ziet ze wel rijden: bestuurbare bagagekarretjes. In totaal zijn het er zo’n 8.500. Dat kan chaos veroorzaken, alleen al het bijhouden wanneer welk karretje onderhoud nodig heeft. De start-up Undagrid maakt deze karren traceerbaar met zenders.

Wat doet de start-up

Ze houden zich niet alleen bezig met karretjes op Schiphol, maar met ‘the internet of things’: dat alle apparaten en objecten met het internet verbonden zijn. Ze leveren zendertjes, ontvangers en andere apparaatjes die zorgen dat objecten onderling met elkaar kunnen communiceren. De karren op Schiphol (een proef die nu al een jaar loopt) zijn een toepassing daarvan, maar ze kunnen hun software en zenders ook leveren voor andere toepassingen.

Waarin zijn ze dan uniek?

Er zijn veel bedrijven bezig om van alles te verbinden aan internet. Denk aan de thermostaat die een ‘slimme thermostaat’ wordt. Zelfs knuffels worden voorzien van zendertjes. Het mooie van deze start-up is dat ze gebruik maken van een mesh-netwerk. Daarvoor is geen internet of zendmast nodig, en hoeven de afzonderlijke objecten (zoals de karretjes) niet stuk voor stuk verbonden te zijn met internet: alle karretjes vormen met z’n allen het netwerk, dus de gegevens van het ene karretje worden weer doorgegeven aan een andere.

Wat is het verdienmodel?

Ze verdienen geld door abonnementen te leveren aan bedrijven.

Je krijgt daarvoor software terug waarmee je weet waar een karretje is, wie het gebruikt en of het wel efficiënt wordt gebruikt. Naast de eenmalige aanschaf van de zendertjes zijn er abonnementskosten per kar, ongeveer een paar euro.