Hoe Coca-Cola Kerst kaapt

Beeld Coca Cola

Of het nou sneeuwt of tien graden Celsius is rondom de Kerst, één ding is zeker: Coca-Cola gaat er met de publiciteit vandoor. Vijf jaar geleden gaf het frisdrankconcern opdracht om Nederlanders te vragen welk merk het best bij Kerst past. 69 procent antwoordde Coca-Cola. Er is geen reden om aan te nemen dat dit is veranderd, want met Kerst haalt het bedrijf uit Atlanta altijd alles uit de kast.

Wat kost dat?

Al sinds 1931 gebruikt Coca-Cola de Kerstman in zijn commercials. Jaarlijks tuigt het bedrijf weer uitgebreide reclamecampagnes op, inclusief een tour van de bekende kersttruck.

Twitter avatar Ingelke77 Chantal Donners Wonderen bestaan !! @CocaCola_NL we zijn er nog stil van ♡ echte #ShareHappiness bestaat ! Kerstboom gekregen ♡♡♡ http://t.co/mQSQJnnguU

Hoeveel van het jaarlijkse reclamebudget van ruim 3 miljard dollar het bedrijf met 130.600 werknemers precies besteedt aan kerstcampagnes, wil het niet vertellen. “Maar Kerstmis is absoluut een belangrijk moment voor ons”, zegt een woordvoerder.

Wat doen ze dit jaar?

Vorig jaar zei Coca-Cola met de campagne ‘Reasons to believe’ Nederland te willen inspireren om in een betere wereld te geloven. Dit jaar moeten mensen onder het mom van ‘Give a little happiness’ zin krijgen om iets goeds te doen voor een ander.

“Een spontane glimlach of je zitplaats afstaan in de bus, soms kan het heel eenvoudig zijn om iemand blij te maken.”

Bovendien kunnen mensen via een website kerstwensen delen (de teller in Nederland staat op zo’n 12.000).

Hoe claimt Coca-Cola de Kerstman?

Geregeld wordt gezegd dat Coca-Cola de Kerstman heeft bedacht. Het concern is iets genuanceerder en stelt dat het via reclametekenaar Haddon Sundblom de Kerstman opnieuw heeft vormgegeven.

“Vóór Sundblom werd de Kerstman afgeschilderd als kabouter, elf of angstaanjagende gnoom, met nu eens een groen, dan weer een geel pak aan … Sundblom tekende een gezellige Kerstman met zijn witte baard en Coca-Cola rode pak.”

Coca-Cola had nog veel genuanceerder mogen zijn. Verschillende historische beelden tonen dat de Kerstman al decennia voor 1931 zo wordt afgebeeld.

Hoe gaat het eigenlijk financieel?

Wereldwijd wordt steeds meer Coca-Cola (en Sprite, Fanta en aanverwante merken) gedronken, blijkt uit de jaarcijfers.

Coca-Cola is een van de favoriete beleggingen van superbelegger Warren Buffett. Dat is begrijpelijk als je de koers over de afgelopen jaren ziet.

Wel is een nuance op zijn plek. Vorig kwartaal daalde de winst van de frisdrankfabrikant uit Atlanta met 14 procent, dat komt deels doordat koolzuurhoudende frisdrank in de VS minder populair is.

En gisteren meldde The Wall Street Journal dat het bedrijf de komende weken zeker 1.000 tot 2.000 banen gaat schrappen als onderdeel van een bezuinigingsoperatie die jaarlijks 3 miljard dollar moet opleveren.

Wordt er met Kerst meer cola gedronken?

De kerstdagen associeer je met warme dranken. “Doe maar een glaasje cola bij mijn hertenbiefstuk” hoor je niet vaak. Coca-Cola wil niet toelichten hoe het met de verkopen rond Kerst gesteld is. Het bedrijf stelt enkel dat er tijdens bepaalde periodes en gelegenheden “zoals bij feestelijkheden en warm weer” meer cola wordt gedronken.

surveys & polls

Het lijkt in ieder geval onmogelijk dat kerstreclame-uitgaven in lijn zijn met de kerstverkopen. Voor Coca-Cola maakt dat niet uit omdat de koppeling met het positieve kerstgevoel het hele jaar doorwerkt. Of zoals een woordvoerder antwoordt. “Coca-Cola wil happiness brengen.”