Heeft Marissa Mayer het bij Yahoo verpest? Daar lijkt het wel op

Foto EPA / Britta Pedersen

Een gevalletje te vroeg gepiekt? Marissa Mayer werd met veel euforie als de nieuwe ceo van Yahoo binnengehaald. Het bedrijf, dat inmiddels op alle vlakken achterloopt op de concurrentie, zou weer op de kaart worden gezet. In de afgelopen twee jaar investeerde ze zich suf, maar bereikte ze te weinig. En nu willen aandeelhouders haar weg hebben.

In het magazine van The New York Times staat een uitgebreid verhaal over de situatie bij Yahoo. En die lijkt steeds zorgelijker te worden. Mayer werd in de zomer van 2012 binnengehaald en bijna direct begon ze met het uitwerken van grote ambities. Achter elkaar liet ze allerlei voorheen populaire diensten, zoals Flickr en Yahoo Mail, compleet verbouwen.

Daarnaast geeft ze miljoenen dollars uit. Zo kaapt ze Tumblr onder de neus van Facebook weg, voor meer dan één miljard dollar. Ook koopt ze kleinere bedrijven zoals Summly en Aviate, om voet aan de grond te krijgen op de mobiele markt.

De man van 60 miljoen

Verder Haalt een aantal grote namen binnen, in de hoop dat zij nieuwe gebruikers kunnen aantrekken door het ontwikkelen van nieuwe producten. Zo komt Henrique de Castro, tot op dat moment verantwoordelijk voor de onder andere media en mobiele platformen bij Google, over. Hij onderhandelt bij Mayer op slimme wijze een duur contract, met een waarde van wel 60 miljoen dollar. De raad van commissarissen was niet echt enthousiast, maar Mayer houdt vol en stelt “dat Castro zichzelf zal terugbetalen” - wat niet gebeurt.

De Castro is niet de enige de met veel lawaai worden binnengehaald. Zo komt Katie Couric, de nieuwslezeres van CBS Evening News, over om het nieuw op te zetten nieuwsplatform van Yahoo te versterken. David Pogue, techcolumnist bij The New York Times, wordt overgehaald om bij Yahoo een technologiesite te starten. En dan gaat het langzaam fout, schrijft de Times:

“Mayer’s plan om Yahoo weer neer te zetten als een bedrijf van formaat, is gebaseerd op het idee dat miljoenen mensen de apps van Yahoo willen gaan gebruiken. Maar dit najaar bleek dat de nieuwe en geüpdatet apps niet genoeg gebruikers trekken. Ook de digitale magazines werkten niet en Yahoo Search, waarvan Mayer hoopte dat het een marktaandeel van 20 procent kon krijgen, zakt naar 10 procent.”

Uiteindelijk speelt de vraag op: hoelang kán Mayer nog aanblijven? Aandeelhouders lijken het vertrouwen in haar te zijn verloren. Zelf stelt ze dat ze net als Steve Jobs, toen hij eind jaren 90 terugkeerde bij Apple, een aantal jaren nodig heeft om het bedrijf weer op de kaart te zetten. Maar of ze die tijd krijgt van aandeelhouders en de raad van commissarissen, dat is nog maar de vraag.

Lees What Happened When Marissa Mayer Tried to Be Steve Jobs bij The New York Times (leestijd: ongeveer 33 minuten).

Lees ook bij NRC Q: Hoelang bestaat Yahoo nog?