Consumentenvertrouwen Zuid-Korea blijft dalen

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het consumentenvertrouwen in Zuid-Korea is voor de derde opeenvolgende maand gedaald, schrijft Yonhap. De economische zorgen in het land hadden er al eerder voor gezorgd dat de regering haar groeiverwachtingen voor dit jaar hadden bijgesteld.

De consumentenindex van de Bank of Korea laat zien dat het vertrouwen in december naar 102 daalde van een miezerige 103 in november. En dat is zorgwekkend, schrijft het Zuid-Koreaanse persbureau. Het getal honderd in deze index is de grens tussen een positief en een negatief consumentenvertrouwen en het land lijkt daar binnenkort doorheen te zakken. De Bank of Korea`liet eerder deze week al weten het inflatiebeleid aan te zullen passen , mede door de dalende olieprijzen.

Thailand: tien jaar na de tsunami

Tien jaar na de tsunami lijkt het beter dan ooit te gaan met de zuidelijke kust van Thailand, merkt The Wall Street Journal op. De restaurants, resorts en hotels zitten bomvol toeristen.

De zakenkrant neemt na tien jaar de economische balans op van de milieuramp. Thailand doet het ondanks een militaire coup eerder dit jaar beter dan ooit. In 2003 bezochten 10 miljoen toeristen het land, dit jaar zijn dat er 24 miljoen.

Maar die economische voorspoed komt met een prijskaartje. De grondprijzen zijn volgens makelaars de afgelopen tien jaar in sommige gebieden verdrievoudigd. Goed nieuws voor ontwikkelaars en landeigenaren, maar slecht nieuws voor bewoners, authentieke straatverkopers, karakteristieke krakers en kleine ondernemers. Die hebben het een stuk moeilijker gekregen. Zo keerden veel inwoners na de tragische ramp terug naar hun huis om erachter te komen dat het land waarop ze woonden verkocht was. Zij profiteren tien jaar na de ramp niet van de economische sprong die Thailand gemaakt heeft, sommigen wachten zelfs op de onvermijdelijke deurwaarder op de stoep.

Temp Holdings krijgt deel Panasonic in handen

Temp Holdings neemt voor 20 miljard yen (140 miljoen euro) de human resources-afdeling over van Panasonic, schrijft Asia Nikkei Review. Het op een na grootste uitzendbureau van Japan maakt waarschijnlijk vandaag de overname officieel bekend.

Op zichzelf was de flexibele human recources-afdeling van Panasonic al het op vijf na grootste uitzendbureau van Japan. Temp Holdings koopt de komende maanden 66,6 procent van de aandelen in deze tak over en neemt de 630 werknemers in eigen dienst. Panasonic behoudt een aandeel van 33,3 procent. Met de aankoop wil Temp Holdings de inkomsten van 64 miljard yen (440 miljoen euro) in 2013 volgend jaar verhogen naar 350 miljard yen (2,38 miljard euro).