Skymark Airlines komt niet zomaar onder deal Airbus uit

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De aandelen van het noodlijdende Skymark Airlines zakten gisteren meer dan 16 procent in nadat bekend werd dat Airbus stappen onderneemt om de Japanse vliegtuigmaatschappij aan te klagen. De vliegtuigfabrikant legt zich niet neer bij een geannuleerde bestelling ter waarde van 2,2 miljard dollar, meldt Japan Times

Skymark Airlines schrapte de bestelling (uit 2011) van zes vliegtuigen uit angst deze niet te kunnen betalen. De Japanse vliegtuigmaatschappij hoopt echter dat Airbus coulant wil zijn met de boete voor contractbreuk. De vliegtuigfabrikant eist dat het zich laat overnemen door een concurrent om alsnog de bestelling te kunnen betalen. Iets dat Skymark Airlines meteen weigerde, al zouden onderhandelingen met All Nippon Airways gevoerd worden.

Hoogtijdagen voor Japanse horloges?

Japanse horlogemakers hebben hun productie verhoogd om de trend te stimuleren dat hun luxeproducten weer gezien worden als statussymbool, schrijft Asia Nikkei Review. Maar ze willen vooral inspringen op de zwakke yen die ervoor zorgt dat buitenlandse horloges veel duurder zijn geworden.

Volgens de zakenkrant schroeft Casio de productie in de grootste fabriek in Yamagata omhoog met meer dan 70 procent naar tienduizend horloges per maand. Ook Seiko zal aan het einde van het jaar meer uurwerken van de merken Astron en Grand Seiko gaan bouwen.

Hyundai doet het goed in het Midden-Oosten

Hyundai Motor verwacht dit jaar 340 duizend voertuigen te verkopen in het Midden-Oosten. Volgens het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap is de vraag naar het nieuwe Sonata model erg groot in de regio.

Mocht deze voorspelling uitkomen dat is dit het derde jaar dat de verkoopcijfers van Hyundai boven de driehonderdduizend auto’s uitkomen in het Midden-Oosten. De verkoop in tien landen uit de regio - waaronder Saoedi-Arabië, Kuweit en Libanon - zou in 2014 dan zelfs met 3 procent gestegen zijn. Vooral in Jordanië is de Sonata erg populair blijkt uit cijfers van Hyundai, daar neemt het model 53,8 procent van de markt voor zijn rekening.