Simpel idee, enorme ambities

Bakkersketen Simit Sarayi is in Turkije al heel groot. Nu wil het bedrijf de rest van Europa veroveren, met Nederland als basis. „Als je het in Nederland redt, red je het overal.”

‘We zijn dan wel in Turkije geboren, maar waar we ons brood verdienen zijn we thuis. Daardoor is Nederland ook een beetje ons land”, zegt Abdullah Kavukcu, bestuursvoorzitter van Simit Sarayi, een Turkse keten van broodjeszaken. Hij is zeer te spreken over de zaken in Nederland. In november werd bij de Amsterdam Arena de tiende Simit Sarayi (vertaald: Simit Paleis) in Nederland geopend. En de planning is om dat in drie tot vier jaar uit te breiden tot vijftig.

Het snelgroeiende bedrijf gaat vanuit Nederland Europa veroveren. In Rotterdam komt het Europese hoofdkantoor. „Alleen in 2015 al gaan we tweehonderd nieuwe zaken openen, insallah”, zegt Kavukcu. „Honderd daarvan in het buitenland.”

In Turkije hoort Simit Sarayi inmiddels bij het straatbeeld. Het is een keten van laagdrempelige restaurants op prominente locaties. Vaak dichtbij openbaar vervoer en universiteiten. Fastfood, maar wat sjieker dan een kebabzaak én met zitmogelijkheden. Een aantal hebben draadloos internet. Je kunt er naar de wc. „Bakker Bart-achtig”, omschrijft een Nederlandse exploitant.

De naam van de keten is ontleend aan een traditioneel broodje, de simit. Het is een witte broodring die voor het bakken door een bak sesamzaadjes wordt gerold. Typisch straatvoedsel dat je koopt in het voorbijgaan bij simitci die met duwkarren op straathoeken staan. Een broodje kost 1 lira, ongeveer 35 cent.

In 2002 kwam Haluk Okutur op het idee om simit ook binnen aan te bieden, met een kopje thee en een stoel. Een simpel concept, aanvankelijk vooral gericht op studenten, dat een groot succes werd. Nu zijn er in Turkije driehonderd Simit Sarayi. De omzet steeg afgelopen jaar met veertig procent naar 250 miljoen euro. De verkoop van simit zelf maakt nog maar tien procent van de omzet uit. De rest bestaat uit drankjes, simit belegd met witte kaas, börek, complete ontbijten en pizza met een sesamrand, geïnspireerd op simit.

Het aanbod verschilt per land. Europeanen eten meer belegde broodjes, zegt Kavukcu. Voor Nederlanders zijn croissants toegevoegd.

Kavukcu is mede-eigenaar van het eerste uur. Hij behoort tot de nieuwe generatie Turkse tycoons, nauw verbonden met de conservatieve partij van president en voormalig premier Recep Tayyip Erdogan. Hij bezit ook een overdekt winkelcentrum, een bouwbedrijf, een marketingfirma en aandelen in andere voedselketens. Zijn medewerksters knipmessen om hem heen in zijn kantoor, bovenin een glanzende wolkenkrabber in een zakendistrict van Istanbul. In de verte glinstert de Bosporus.

„Wij zijn dé nieuwe groeiende bakkerijketen”, verkondigt Kavukcu daar trots. „Simit Sarayi opent zich naar de wereld. We hebben Nederland als basis voor Europa gekozen. De eerste zaak was in Utrecht in 2010. Inmiddels hebben we tien winkels. In 2015 worden dat er hopelijk twintig. Van zes zaken, in Eindhoven, Schiedam en vier in Amsterdam zijn de contracten al getekend. Het management van onze nieuwe winkel in Londen doen we ook vanuit Nederland.”

Waarom Nederland?

„Ben je succesvol in zowel Turkije als Nederland, twee moeilijke markten, dan kun je overal succes hebben. Als je aan de Nederlandse criteria voldoet, dan kun je het in Europa bijbenen. Nederlanders doen altijd alsof hun land klein is, maar zo ervaar ik dat niet. Jullie zien de waarde zelf niet. Jullie krijgen ook veel toeristen. We zitten op centrale locaties, zoals de Dam in Amsterdam. Na Mekka en New York is dat een van onze best lopende zaken. Amsterdam staat altijd in de top vijf.”

Heeft uw voorkeur voor Nederland ook met ons belastingklimaat te maken?

„Het belangrijkste is geld verdienen. Als je geen geld verdient, is belasting ook niet van belang. Ik benader het nooit zo. We hebben Turquality-steun. Dat betekent dat de Turkse staat bijdraagt in de huur. Het helpt merken om Turkije uit te komen. Maar de keuze voor Nederland heeft te maken met onze visie om een merk op te bouwen dat lang meegaat. De infrastructuur en de ligging van Nederland zijn belangrijk. Nu brengen we alle producten vanuit Turkije naar Europa. In 2016 hebben we hopelijk honderd winkels in Europa. Daarom overwegen we in Nederland of Duitsland een fabriek te bouwen.”

In plaats van gastarbeiders komen er nu bedrijven vanuit Turkije naar landen als Nederland. Ziet u het succes van Simit Sarayi als afspiegeling van het economisch succes van Turkije?

„Het perspectief en het oordeel over Turken veranderen, zeker. We beslissen en ondernemen snel. Daardoor zijn we succesvol. Bovendien werken we hard en durven we risico’s te nemen. Europeanen kunnen niet zoveel risico’s nemen als wij. Toen ik voor het eerst in Amsterdam kwam omdat we daar een zaak wilde openen, wilden ze ons tien keer doorlichten. Nu rennen ze voor ons om nieuwe locaties te vinden.

„Turkije was een land dat een miljard nodig had (van het IMF, red.). Nu hebben we bedrijven die miljarden dollars waard zijn. Wij hebben dat klaargespeeld met simit van de straat. Om dat te bereiken is stabiliteit van belang, ook politiek. Als je dat niet hebt verdwijnen zakenmensen uit je land. Maar Turkije heeft stabiliteit gevonden.”

Is het voor u van belang of Turkije tot de EU toetreedt?

„Het belangrijkste is dat je aan Europese criteria voldoet. Als je dat doet, is er eigenlijk geen verschil tussen jou en een EU-land. Wij kunnen onze producten zonder problemen overal heen sturen en fabrieken bouwen die aan de lokale regels voldoen. Onze president heeft als doel om in 2023 een aantal Turkse wereldmerken te hebben. Er zullen meer merken uit Turkije komen en groot worden. Wij zijn niet meer slechts een Turks merk, wij zijn een wereldmerk.”