Ruiter van de Apocalyps zoekt zijn hoofd

Sleepy Hollow Fantasyhorrorshow over het dreigende Einde der Tijden in een Amerikaans stadje

Ichabod Crane (Tom Mison), rechercheurAbbie Mills (Nicole Beharie) en haar zusJenny (Lyndie Greenwood) inde fantasyserieSleepy Hollow

Ach, leefde Catweazle nog maar. De genoegens van een stuntelige tovenaar die op wonderlijke wijze van de Middeleeuwen naar de moderne tijd werd getransporteerd waren in die kinderserie simpel en onschuldig. Hoe anders gaat het eraan toe in de fantasyhorrorshow die Sleepy Hollow heet. In de serie sterft Ichabod Crane in 1781 op het slagveld, in een duel waarbij hij zijn tegenstander heeft onthoofd. Twee eeuwen later, in 2013, ontwaakt hij in zijn graf in de bossen bij het stadje Sleepy Hollow in de staat New York.

Van een schrikwekkende confrontatie met de eigenaardigheden van de moderne tijd, de grote lol bij Catweazle, is bij Crane geen sprake. De Brit, die nog professor in Oxford was, laat het bij sporadisch sarcastisch commentaar. Al snel leert Crane dat hij tot leven is gewekt doordat zijn bloed in het duel vermengd is geraakt met dat onthoofde tegenstander en die is eveneens herrezen. Dat vertelt zijn toenmalige vrouw Katrina hem in een visioen. Zijn machtige tegenstander is De Dood, één van de vier Ruiters van de Apocalyps, en hij zoekt zijn hoofd. Alleen ’s nachts, want de Ruiter verdraagt geen zonlicht.

Het korte verhaal van Washington Irving uit 1820, dat de basis vormt voor de serie, is omgeploegd tot een zich almaar vertakkend plot met bovennatuurlijke hoofdrolspelers en talloze bijbelse en occulte motieven. De eerste die de Ruiter Zonder Hoofd ziet is politierechercheur Abbie Mills. Zij neemt Crane onder haar hoede, overtuigd dat hij de waarheid vertelt. Volgens Crane zijn zij de Twee Getuigen uit het bijbelboek De Openbaring van Johannes, die strijden tegen het kwaad. Zeven jaar van beproevingen zullen hun deel zijn.

In Sleepy Hollow lijkt er geen maat te staan op de ontwikkelingen. De complete catalogus van legendes, zwarte kunst en tovenarij wordt geplunderd. Doden en hele dorpen herrijzen, cirkels van heksen bestrijden elkaar, de Zandman (die bij ons lieflijker Klaas Vaak heet) dringt gewelddadig door in dromen en zelfs de Golem duikt op. Lukraak zijn er visioenen om nieuwe raadsels aan te reiken of op te lossen.

Wat helpt is dat Sleepy Hollow is gestructureerd naar het korset van de politieserie, met elke aflevering een nieuwe snoodaard die bestreden moet worden. Het kwaad dient zich keurig serieel aan en dat geeft rust en overzicht. De opzet refereert aan series als Castle en The Mentalist, waarin ook politievrouwen worden bijgestaan door excentrieke consultants. De in ouderwets welluidende volzinnen sprekende Crane en de sceptische Abbie Mills (Nicole Beharie) vormen een goed team en het flegma van Tom Mison in de hoofdrol geeft de serie de boordnodige lucht. In de VS is dit de best bekeken nieuwe serie van de herfst en Fox laat een tweede seizoen maken.

Bij het horrorgenre hoort de knoet van een dwingende muziekscore, die de grimmige actiescènes bedelft onder krassende en jachtige violen, donderslagen, ijselijke zang en hel en verdoemenis aankondigende trompetten. Het werkt. Ook omdat de serie er door kleurenfilters en uitstekende special effects gelikt uitziet. Dat is de aardigheid van Sleepy Hollow: eeuwig mistige bossen, achttiende-eeuwse soldaten, witte demonen die vechten om los te komen van hun plasma, etc. Sleepy Hollow is een grote bak met hocus-pocus, maar als je jezelf toelaat erin weg te zakken, zit je ook vast.