Rechter: Ramesar werd terecht op staande voet ontslagen

Perdiep Ramesar begon in 2007 bij Trouw. Vorige maand werd hij ontslagen, de krant besloot dit weekend 126 van zijn artikelen in te trekken vanwege 'niet-traceerbare bronnen'. ANP/Koen van Weel

Trouw heeft juist gehandeld door Perdiep Ramesar begin november op staande voet te ontslaan. Dat bepaalde de rechtbank vandaag in het kort geding dat de 36-jarige journalist had aangespannen tegen de krant waar hij vanaf 2007 voor werkte.

Afgelopen weekend trok Trouw 126 artikelen van Ramesar in. De krant had extern onderzoek laten doen, waaruit bleek dat in veel van zijn stukken niet-traceerbare bronnen werden opgevoerd. Volgens het onderzoeksrapport gaf hij op vrijdag 7 november in een gesprek met twee leidinggevenden toe in een enkel geval namen te hebben verzonnen. Er werd hem toen ook een lijst met 26 onvindbare namen voorgelegd.

Op staande voet ontslagen

De maandag daarop zei hij in een gesprek met de hoofdredactie dat hij die vrijdag was overdonderd door de beschuldigingen, en dat hij slechts één keer twee namen had verzonnen. Dat zijn bronnen in veel andere gevallen niet traceerbaar waren, zei volgens hem niets. De leiding van Trouw had de lijst inmiddels aangevuld tot 56 onvindbare namen. Hij werd die dag op staande voet ontslagen.

Sindsdien hield hij zich stil; hij nam een advocaat in de arm en werkte niet mee aan het onderzoek. Zijn advocaat zei volgens het rapport tegen de onderzoekscommissie dat Ramesar er niets mee op zou schieten “als hij zijn medewerking verleende aan het onderzoek [...] nu blijkbaar voor Trouw het gegeven ontslag reeds vaststond”.

Volgens het vonnis heeft Ramesar “geen redelijke verklaring kunnen geven voor het niet (digitaal) kunnen traceren van 56 van door hem opgevoerde bronnen” en ook niet kunnen aantonen dat een van de bronnen wel bestaat. Zijn ontslag ziet de rechter mede daarom als gerechtvaardigd.

AD/Haagsche Courant

Ramesar werkte vóór zijn Trouw-tijd bij AD/Haagsche Courant. Gisteren liet de hoofdredacteur van AD weten dat al zijn stukken uit het archief verwijderd worden en dat hij niets voelt voor een eigen onderzoek. Bij Trouw zijn inmiddels niet alleen de 126 ‘verdachte’ artikelen maar vrijwel alle artikelen van zijn hand van de website gehaald.

Lees ook in NRC Handelsblad: Ramesar ging al eerder in de fout (€) en Bronnen in dit stuk zijn bekend bij de redactie, schreef Trouw (€)