Mannen, wees knap en jong dan overleef je de saunaslippertrend wel

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Trendadvies op het hoofdkantoor van schoenenwinkelketen Shoebaloo in Amsterdam
Wie: Operationeel directeur Marlon Streim, zijn broertje Daniël Streim van de sales en logistiek manager Martin van Klaveren

Precies één jaar zit het hoofdkantoor van schoenenwinkelketen Shoebaloo in een nieuw pand, maar van een gezellig kantoorrommeltje kun je niet echt spreken. Een onbemande receptie, een glanzende zwarte vloer, leren stoeltjes opgesteld langs de muur, een steriel glazen vergaderhokje, een gouden sandaaltje in een vitrinekastje, een witte computer op een leeg bureau en geen mens te bekennen.

Kickboksen

Maar dan bounced Marlon Streim op zijn struisvogellederen Gucci-sneakers de trap af. Zijn ouders, Hartog en Karin Streim hebben de zaak achtendertig jaar geleden opgericht. Marlon ging op zijn vijftiende in het magazijn werken en deed daarna acht jaar lang de sales. Inmiddels is hij - net dertig - operationeel directeur. Zijn vijf jaar jongere broertje Daniël Streim heeft zijn salesfunctie overgenomen. “Nee er is nooit rivaliteit tussen ons”, bezweert Marlon. “Maar soms gaan we samen een potje kickboksen, dan meppen we er wel wat frustraties uit”, biecht Daniël op.

En anders is logistiek manager en ‘opperbemoeier’ Martin van Klaveren er altijd nog om de jongens vaderlijk toe te spreken. Hij werkt al drieëndertig jaar bij Shoebaloo en kent de jongens vanaf hun geboorte. De broers hebben veel van hem geleerd. Dat je eigen smaak niet belangrijk is bijvoorbeeld. “Het gaat er om of iets ‘shoebaloo’ is, niet of het mooi of lelijk is”, aldus Van Klaveren. Dus hebben ze vaak zat schoenen in de winkel staan die ze zelf heel lelijk vinden. “En die verkopen dan juist heel goed.”

 

Broers Marlon en Daniël Streim van Shoebaloo zullen deze zomer wel raad weten met de saunaslippertrend.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Je grootste nachtmerrie

Volgens Streim kan Martin als geen ander inschatten wat een trend gaat worden. Van Klaveren knikt bevestigend. “Ik zorg ervoor dat er schoenen in de winkel staan waarvan je nog niet wist dat je ze perse wilt hebben.” Maar één keer heeft zijn talent hem in de steek gelaten. “Ik had Uggs ingekocht en tijdens het hele seizoen werd er maar één paar van verkocht.” De hele collectie werd daarop door Van Klaveren de deur uitgedaan. Een jaar later werd het  de grootste schoenentrend ooit.

En wat zijn komend voorjaar de schoenen waarvan we nog niet weten dat we ze willen hebben? Van Klaveren: “Voor vrouwen worden dat platte sandaaltjes. En voor mannen…” - Van Klaveren sluit gepijnigd zijn ogen -  ”de saunaslipper. Met sokken. Ik weet het, een nachtmerrie, maar de modewereld schrijft het nou eenmaal voor.”

Voor de mannen die zich nu afvragen hoe ze deze trend moeten overleven heeft Van Klaveren nog wel een tip: “Wees jong en knap. Dan kom je er wel mee weg.” De gebroeders Streim lachen opgelucht.