Zege Shinzo Abe goed voor grote bedrijven

China and Japan. Maps from NASA imagery Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Dat de Japanse premier Shinzo Abe vorige week de verkiezingen in zijn land won, is goed voor grote bedrijven, schrijft Bloomberg. Daarentegen zullen veel kleine bedrijven over de kop gaan.

Bloomberg somt op wat de economische gevolgen zijn van Abe’s overwinning. Zo verwachten de autobedrijven Toyota en Honda een recordwinst. Het economische beleid van Abe, ‘Abenomics’ genoemd, heeft de yen verzwakt en daardoor de buitenlandse opbrengsten waardevoller gemaakt. De winst van de 196 grootste bedrijven van Japan stijgt dit boekjaar tot een recordhoogte van 18 biljoen yen (123,37 miljard euro).

De zwakkere yen heeft minder gunstige gevolgen voor kleinere Japanse bedrijven, vooral buiten de grote steden. Volgens de Teikoku Databank hebben zij veel last van duurder geïmporteerd metaal, voedingsmiddelen en bouwmaterialen.

“Er zit een enorme kloof tussen de grote, exporterende bedrijven en de kleine ondernemingen”, zegt Takeshi Minami, hoofd-econoom aan het Norinchukin onderzoeksinstituut. “Abenomics is ontworpen om een sterke economische structuur te creëren waarin de sterken overleven en de zwakkeren ten onder gaan.”

Het midden- en kleinbedrijf voorziet Japan van 32 miljoen banen; de grote bedrijven bieden 14 miljoen banen.

Xiaomi investeert in Midea

Smartphonefabrikant Xiaomi wordt door de South China Morning Post de nieuwe big spender in China’s technologiesector genoemd. Het bedrijf investeert 1,27 miljard yuan (170 miljoen euro) in Midea Group, die huishoudelijke apparaten produceert.

De deal, waarmee Xiaomi een 1,3 procent aandeel in Midea krijgt, wordt bekritiseerd door deskundigen: Xiaomi moet oppassen dat ze haar prioriteit (smartphones) niet uit het oog verliest. “Xiaomi heeft succes geproefd in de productie van smartphones, en wil dat succes kopiëren naar andere sectoren - huishoudelijke apparaten is de volgende”, zegt internetanalist Xie Wen.

De critici vragen zich af wat Xiaomi terugkrijgt voor haar investering. De twee bedrijven willen in ieder geval gaan samenwerken op het gebied van slim huishouden, e-commerce en mobiel internet. Xiaomi zal met één CEO zitting nemen in de raad van bestuur van Midea.

Het is niet het eerste Chinese bedrijf dat verder kijkt dan haar eigen producten. Baidu, Alibaba en Tencent investeerden ook al in onder meer mobiele technologie en cloud computing.

Samsung zet in op Internet der Dingen

Een nieuwe strategie moet Samsung nieuwe energie geven, schrijft de Nikkei Asian Review. Het bedrijf heeft veel last van concurrentie. De smartphone zorgde voorheen voor 70 procent van de winst, maar dat aandeel is, door de opkomst van Chinese merken zoals Xiaomi, met bijna twee derde gedaald.

De nieuwe strategie heet: het Internet der Dingen. Dat betekent dat verschillende zaken, van auto’s tot huishoudelijke apparatuur, via draadloos internet met elkaar communiceren. De smart home biedt het totaalplaatje: lampen, televisie, airconditioning, surveillance-camera’s en andere apparatuur worden dan bediend door de smartphone.

Onhaalbaar lijkt die strategie niet. Samsung heeft immers al een flink marktaandeel in vrijwel alle sectoren die in zo’n smart home vertegenwoordigd zijn.

In augustus kocht het bedrijf alvast voor ongeveer 200 miljoen dollar (163,34 miljoen euro) een Amerikaanse startup met expertise in het ontwikkelen van zogeheten IoT (Internet of Things) software. En in november ging Samsung een samenwerking aan met het Duitse SAP.