Wie legt toch steeds die pakjes neer? Een geslaagde (kerst)parodie op Serial

Afgelopen donderdag werd de laatste aflevering van het eerste seizoen van Serial vrijgegeven. De podcast waarin Sarah Koenig een moordzaak van vijftien jaar geleden probeert op te lossen was ongekend populair. Dus kon een parodie bij Saturday Night Live niet uitblijven.

Toegegeven: je moet de podcast wel gevolgd hebben om de meeste grappen te begrijpen. Maar als dat het geval is, herken je veel: de praatgewoontes van Koenig, de poging tot reconstructie met collega Dana en de vreemde, klaagzangere intonatie van advocate Cristina Gutierrez. En uiteraard een ‘mailkimp‘-verwijzing.

Het mysterie is dit keer wel anders: de ‘Sarah Koenig’ uit de parodie, gespeeld door SNL-castlid Cecily Strong, probeert erachter te komen of dat wel kan, met Kerst bij alle huizen van de wereld cadeautjes bezorgen.

Enkele dagen geleden plaatste Funny or Die al een eigen parodie:

Enorm populair

Koenig onderzoekt in Serial, een spin-off van de podcast This American Life, de moord op het meisje Hae-Min Lee in 1999. Daarvoor werd haar ex-vriendje Adnan Syed veroordeeld. Maar was dat wel terecht? Dat probeerde Koenig twaalf afleveringen lang uit te zoeken.

Miljoenen mensen downloadden Serial de afgelopen maanden; nooit was een podcast op iTunes zo snel zo populair. En niet alleen in de Verenigde Staten, ook daarbuiten luisterden mensen massal. De serie zorgde bovendien voor een enorme betrokkenheid van luisteraars, schreef onze correspondent Guus Valk in november in nrc.next (€):

“Serial heeft een leger aan amateur-detectives gemobiliseerd. Op de forumsite Reddit wisselen duizenden bezoekers hun ideeën over de zaak uit. (…) De meeste bezoekers willen de zaak oplossen. Ze wisselen uit wat ze online over de hoofdpersonen vinden, en vragen zich af wie liegt: Adnan of de kroongetuige, zijn voormalige vriend Jay. De speurders worden op de site van het programma, serialpodcast.org, geholpen met foto’s, brieffragmenten en landkaarten. Zelfs over de commercial aan het begin, van het bedrijf Mailchimp, bestaan complotten- en parodiesites.”

De producers hebben inmiddels een tweede seizoen aangekondigd.