AD verwijdert alle artikelen van Ramesar, stelt geen onderzoek in

Het AD gaat “uit voorzorg” alle artikelen van Perdiep Ramesar uit het eigen archief verwijderen, laat Christiaan Ruesink, hoofdredacteur van AD, weten. Ze worden van de website gehaald en uit andere archieven gewist.

Geert Wilders bezoekt de Haagse Schilderswijk, als reactie op berichten in de media over 'De Sharia Driehoek', waar radicale moslims de dienst zouden uitmaken op straat. Foto ANP/Martijn Beekman

Het AD gaat ‘uit voorzorg’ alle artikelen van Perdiep Ramesar uit het eigen archief verwijderen. Dat laat hoofdredacteur Christiaan Ruesink weten. Ze worden van de website gehaald en uit andere archieven gewist.

Journalist Perdiep Ramesar kwam afgelopen jaar in opspraak toen er steeds meer twijfels rezen over de bronnen waarop hij zijn verhalen voor dagblad Trouw baseerde. De krant stelde daarom een onderzoek in waarvan afgelopen weekend de conclusies zijn gepresenteerd. Van de 1.100 verhalen die Ramesar heeft geschreven, trekt Trouw er 126 in.

Voor Ramesar bij Trouw schreef, werkte hij onder andere bij het AD. Voor een eigen onderzoek voelt de hoofdredacteur van die krant, Christiaan Ruesink, niets:

“Wij zien dit als iets uit het verleden. Het speelde zich af ver voordat de huidige hoofdredactie er zat. Ramesar werkt niet meer bij ons en al zijn leidinggevenden van toen ook niet meer. Dat is toeval - het heeft vooral te maken met de reorganisatie bij De Persgroep in 2009.”

‘Te lang geleden’

Of het ook in zijn tijd bij AD/Haagsche Courant gebeurde, daar wil Ruesink niet over speculeren:

“Dat weet je pas als je net zo’n onderzoek doet als Trouw. Het enige wat we weten, is dat dat rapport stelt dat het mogelijk ook voor zijn tijd bij die krant gebeurde. Feitenonderzoek zou dat moeten uitwijzen, maar dat doen we niet. Het is te lang geleden.”

Ramesar schreef in zijn tijd bij de regionale krant ongeveer 800 artikelen. Een groot deel daarvan is niet verdacht, omdat het korte nieuwsberichtjes zijn of omdat hij een aantoonbaar bestaand persoon opvoert - een politicus, een woordvoerder of een wetenschapper. Maar ook uit die tijd stammen artikelen waarvan namen niet te traceren zijn.

Ramesar liep stage bij NRC Handelsblad 2002

In 2002 liep Perdiep Ramesar drie maanden stage op de Haagse redactie van NRC Handelsblad. Hij schreef toen zes stukken onder zijn naam, in alle stukken citeert hij personen met naam en toenaam (o.a. wethouders, Kamerleden). In twee gevallen voert hij vertegenwoordigers van instellingen op zonder de betreffende ‘consultant’ en ‘medewerker’ bij naam te noemen. De genoemde instellingen bestaan of hebben bestaan.

Lees in NRC Handelsblad: Bronnen in dit stuk zijn bekend bij de redactie, schreef Trouw (€) en Wij dachten op het stadhuis al: een ‘shariadriehoek’, dat zegt ons niets over de vermeende sharia-driehoek in de Schilderswijk (€)