Kleding nodig voor de feestdagen? Geef de kledingbibliotheek een kans

Foto Lena

Deze maand opende Lena, the Fashion Library in Amsterdam. Het grote verschil met een normale winkel: je leent de kleding, zoals een boek in een gewone bibliotheek. Je neemt een abonnement, betaalt een vast bedrag per maand (vanaf 19,95 euro) en kan daarna onbeperkt kleding lenen en weer terugbrengen. Hoe lang je de kledingstukken houdt, mag je zelf weten. Bedacht door de 29-jarige Suzanne Smulders en drie zussen Jansen: Elisa (29), Angela (34) en Diana (32). Diana Jansen:

“We hebben al wel mensen die na één dag alweer wat nieuws komen halen.”

Het idee erachter - behalve natuurlijk een walhalla voor fashionista’s - is dat dit duurzamer is dan altijd maar nieuwe kleding kopen. Het past in het fenomeen deeleconomie. Smulders:

“We willen het bewustzijn aanwakkeren met betrekking tot het kopen, kopen en nog eens kopen.”


Van alle kleding in de winkel is daarom ook 80 procent vintage.

Blijft die kleding wel een beetje heel?

Toch is het een beetje een vreemd idee, om in kleding te lopen die anderen ook dragen. Dit gaat net een stap verder dan gewoon tweedehands, en dat is voor veel mensen al een drempel.

Wat gebeurt er als er vlekken in komen, of als je het onherstelbaar beschadigt? Jansen:

“Je mag drie grote fouten maken. Denk aan een glas wijn erover of een gescheurde naad.”

Daarna betaal je een boete (een kwart van de verkoopprijs van het kledingstuk in kwestie). De kleding moet je zelf thuis wassen, behalve bijzondere stoffen – die doen ze liever zelf.

Wij namen vandaag een kijkje in de @wintervacht pop-up shop! Kom nog tot 17.00u langs en scoor een mooie jas!

Een foto die is geplaatst door LENA the fashion library (@lena_library) op

Wat is het assortiment?

Bij Lena hangen ook nieuwe kleren tussen het vintage. Smulders:

“Duurzame merken, zoals Wintervacht, Elementum en Alchemis. En van Filippa K mogen we hun oude collectie in de winkel hangen.”

Maar de meeste winkels moesten er zelf ook aan wennen. “We hebben meer merken benaderd of ze mee wilden werken, maar de meeste willen het even afwachten.” Zelf denken ze dat het goed komt. In deze maand alleen verkochten ze al vijfentachtig abonnementen.

“We horen ook heel veel mensen die dit zelf willen opstarten in hun eigen stad. Uiteindelijk zullen wel meer merken en winkels overstag gaan.”

Waar kan dit?