Woede over knieval voor Kim

Hollywood gedraagt zich ‘on-Amerikaans’ door te buigen voor chantage. President Obama en acteur Clooney verzetten zich.

Foto AFP

President Obama zegt dat Noord-Korea alleen verantwoordelijk is voor de cyberaanval op Sony Pictures en beloofde vrijdag in een persconferentie „gepaste actie”. Hollywood is al op de knieën: speelfilm The Interview dreigde zo de geschiedenis in te gaan als de eerste digitale guerrilla-oorlog die Amerika verloor. Een woordvoerder van het Witte Huis sprak donderdag al van een „bedreiging van de nationale veiligheid”.

Woensdag trok Sony Pictures Entertainment zijn komedie over Noord-Korea terug, die op Eerste Kerstdag in roulatie zou gaan. Obama noemde dat een fout: Sony had beter eerst met het Witte Huis kunnen overleggen. Maar Amerikaanse bioscopen wilden de film volgens Sony niet langer vertonen toen hackersgroep Guardians of Peace, na cyberaanvallen en het lekken van bedrijfsgeheimen en persoonlijke gegevens, deze week overging op het dreigen met terreuraanslagen.

Vrijdag liet de FBI weten er zeker van te zijn dat Noord-Korea de Sony-computers heeft gekraakt. Volgens de inlichtingendienst lijkt de gebruikte malware om bij Sony in te breken, sterk op die eerder werd ingezet tegen Zuid-Korea.

Rome brandt

Filmster George Clooney haalde donderdag in Deadline fel uit naar de pers die „viool speelt terwijl Rome in brand staat”, maar vooral de top van Hollywood: niemand durfde deze week zijn braaf geformuleerde steunpetitie voor Sony te ondertekenen. In plaats daarvan was er kritiek op de arrogantie en argeloosheid van acteur-regisseur Seth Rogen en acteur James Franco en heeft Sony al drie processen aan zijn broek van gewezen employees die stellen dat het bedrijf onveilig omgaat met hun persoonsgegevens (die op straat liggen).

Clooney noemt de gevoerde campagne „briljant”: Sony eerst isoleren en in kwade reuk brengen, daarna dreigen. Hij vindt dat het bedrijf The Interview nu snel online moet uitbrengen zodat Kim Jong-un („out of all f*ng people”) niet dicteert wat Amerika wel en niet mag zien. Vakblad Variety suggereert Sony vilein Noord-Korea met eigen wapens te bestrijden door de komedie als gratis BitTorrent te laten lekken.

Maar Hollywood lijkt verlamd door angst. Sony liet al weten geen plannen te hebben om The Interview op welke manier dan ook uit te brengen. Bioscopen die bij wijze van vergelding Team America: World Police willen vertonen, kregen te horen dat studio Paramount die film niet vrijgeeft. In die poppenfilm uit 2004 van de makers van South Park wordt de eenzame Kim Jong-il, vader van de huidige dictator, gefêteerd door ruggegraatloze Hollywoodtypes en daarna gespietst.

Of dat handig is, valt te bezien: een eenvoudige zege van Pyongyang op Sony Pictures kan ook andere regeringen op ideeën brengen. Zoals Iran, dat in 2006 nog machteloos protesteerde toen Perzische keizer Xerxes in de film 300 een pervers monster was dat op een stoere Spartaanse bodybuilder stuit in de pas van Thermopylae. Of Kazachstan, dat in 2006 de grap niet zag toen een zogenaamde landgenoot, de boerse, antisemitische reporter Borat, Amerika onveilig maakte. Om te zwijgen van al die derdewereldlanden die Amerikaanse actiehelden sinds Rambo (laatste doelwit: Birma) zo routineus aan flarden schieten.

Internet reageert minder timide: gistermiddag bleek op IMDb, ’s werelds grootste filmsite, The Interview tijdelijk opgeklommen tot beste film aller tijden, met een gemiddelde rating van 9,9 . Maar hoe goed is de film eigenlijk?

In Nederland was hij nog niet te zien, maar recensies na persvoorstellingen en de wereldpremière in Los Angeles wekken de indruk van een aardige komedie, mits je de studentenhumor van Rogen en Franco vol drank, drugs, domheid en anale penetratie tolereert. Dat juist deze „bijzonder imbeciele, bijzonder amusante film” zulke vergaande politieke implicaties heeft, heeft „een zekere schoonheid”, schrijft The Guardian.

Puppies

In The Interview zijn Rogen en Franco de producer en presentator van de populaire tabloidshow Skylark die ook wel eens serieus nieuws willen doen. Als de Noord-Koreaanse dictator het duo uitnodigt voor een interview, haalt de CIA ze over een aanslag te plegen met een giftige handpleister. In Pyongyang wordt het duo onthaald door scholieren die ‘Sterf, Amerika, Sterf’ zingen, en ‘Mogen jullie vrouwen verkracht worden door junglebeesten’. Waarna de Vader des Volks Kim Jong-un een verademing blijkt: Hij en Franco vinden elkaar in hun liefde voor puppies, tanks, Katy Perry en concubines. Later blijkt de vadsige dictator evenwel een stampvoetend, verwend kind met masculiniteitproblemen en een vaderfixatie.

De meeste recensenten vinden The Interview redelijk: Rotten Tomatoes geeft hem op basis van 26 recensie een 54 procent ‘fresh rating’, Metacritic 46 van 100 punten. Erg kritisch is Variety, die de komedie omschrijft als „net zo grappig is als een communistische hongersnood, en net zo langdurig” . Ook andere recensenten vinden dat banale humor vaak ten koste gaat van de scherpte. Time Out New York (4 ballen) vergelijkt de totalitaire satire evenwel met Chaplins The Great Dictator en Tarantino’s Inglourious Basterds: „Halfhartig, maar hilarisch.”

In Nederland is de film ook op de lange baan geschoven.