Spoel je lichaam schoon

Rens Kroes publiceerde het boek Powerfood waarin ze haar gezonde levensstijl aanprijst.

Rens Kroes: „Wie mooi wil zijn... moet gewoon keihard werken.”

‘Stress, met als gevolg puistjes, een opgeblazen gevoel en wallen. Mijn bedrijfje loopt als een razende en ik werk hard aan mijn boek. De goed geplande eetmomenten schieten erbij in. Tijd voor een shot tarwegras bij mijn favoriete juicebar”, schrijft Rens Kroes (27) op 27 januari op haar weblog. Kroes is ‘health coach’. In haar praktijk „inspireert” ze klanten gezonder te leven. Ze predikt een levensstijl die draait om de „heilige driehoek” van onbewerkte en biologische voeding, ontspanning en sport. Op haar weblog (110.000 bezoekers per maand) deelt ze recepten en tips, voor een betere stoelgang of hoger libido. Op sociale media toont ze haar 180.000 volgers dagelijks recepten of foto’s van zichzelf, sportend of in de keuken. Ze schrijft columns voor Glamour en Jamie Magazine.

Afgelopen zomer verscheen haar boek Powerfood, vol recepten met chiazaad, gojibessen, kokosolie, quinoa en boekweitmeel, en foto’s van Kroes, dansend in haar onderbroek of in de weer met haar blender.

14 februari

„Al weken is het elke dag Valentijn. Van ’s ochtends tot ’s avonds probeer ik recepten uit en mijn grootste supporter is mijn vriendje. Met liefde proeft hij mijn baksels en brouwsels en dat levert romantische dinertjes op.”

Kroes groeide op in Eastermar, een klein dorpje op het Friese platteland. Haar opa was een biologische boer, haar oma een „kruidenvrouwtje”. En haar moeder is voedingsdeskundige. In huize Kroes at je als kind al tahin, bijenpollen en brandnetels – en je wist precies waar dat goed voor was. „Ik ben altijd al bezig geweest met koken en recepten bedenken”, zegt Kroes.

In New York, waar ze op haar negentiende een jaar studeerde, raakte ze geïnspireerd door hippe zaakjes die gezonde voeding en smoothies met boerenkool en spinazie verkochten. Uiteindelijk besloot ze twee jaar geleden dat ze van voeding haar werk wilde maken.

24 februari

„Vaak sloof ik me uit om een goede meeneemlunch te maken. Veel te riskant om het niet te doen, want anders word ik onderweg verleid door de heerlijke geuren van vette saucijzenbroodjes, hotdogs of een bakkertje.”

Dat Kroes een gewillig publiek vond, komt niet alleen doordat Nederland op een zeker moment massaal aan de havermout zat, maar ook doordat haar zus Doutzen een wereldberoemd topmodel is. „Dankzij haar bekendheid zijn mensen eerder in mij geïnteresseerd”, erkent Kroes afgelopen nazomer in een luie fauteuil in het Conservatorium Hotel in Amsterdam. Schouderophalend: „Daar kan ik moeilijk over doen, maar mijn achternaam heeft me veel opgeleverd.”

18 maart

„In de aanloop naar de zomer duik ik extra vaak de sportschool in. Wie mooi wil zijn... moet gewoon keihard werken. Mijn kont wordt steeds ronder. Ha!”

Hoewel ze in ieder interview beklemtoont dat ze zichzelf „heus weleens een patatje mayo” gunt, is Kroes streng voor zichzelf. Drie keer per week sport ze met haar personal trainer. Eén keer per week loopt ze hard. Als ze alcohol drinkt, dan het liefst wodka met spa rood en limoen, want daarin zitten „niet al te veel suikers”.

11 mei

Stofwisseling in de war, na vakantie, feestdagen en verjaardag. De remedie: een balansdag met zes à zeven sappen. Dat is alles. „Je spoelt als het ware je lichaam schoon.”

Artsen zeggen dat ze ongezond bezig is als ze zichzelf klysma’s toedient. („Tijdens het vasten heb ik iedere dag twee darmspoelingen gedaan, zowel ’s ochtends als ’s avonds”, schreef Kroes op haar weblog. „Na de kuur voelde ik me als herboren!”) Darmspoelingen kunnen gevaarlijk zijn, zeggen medici: als de waterdruk te hoog is kunnen de darmen geperforeerd raken.

Dat is niet de enige kritiek op Kroes. Ook de werking van ‘superfoods’ als chiazaad en gojibessen wordt in twijfel getrokken. Ze schaden weliswaar niemand, maar zijn de hoge prijs niet waard, zeggen voedingsdeskundigen. Kroes laat de kritiek van zich afglijden, maar gaat tijdens consults bewust niet te veel in op het medische aspect. „Ik luister naar mijn eigen lichaam en probeer mijn levensstijl op anderen over te dragen. En ik zeg niet dat je alléén maar superfoods moet eten hè. Ik zeg dat je dichtbij de natuur moet blijven, en het best onbewerkt voedsel kunt eten. Wat is daar slecht aan? Mensen vinden mijn recepten lekker en voelen zich beter.”

17 juni.

„Wow! Wat een week! Stampvol met persdagen, interviews, events en feestjes… Het draaide allemaal om the launch. Ik moet echt even bijkomen van alle aandacht en liefde.”

Powerfood is direct een bestseller. Sinds de lancering staat het kookboek onafgebroken in de top-25 van meest verkochte boeken. In de zomer voerde Kroes deze lijst twee weken aan.

Er is geen vrouwentijdschrift dat géén aandacht aan haar besteedde. Bij een modieus koffietentje in Amsterdam-West vertelt ze, nippend aan een appel-wortel-selderij-gembersapje, dat ze geniet van de fotoshoots maar dat ‘alle poespas’ ook veel tijd kost. „Ik hou minder tijd over voor consults. Dat wringt.”

11 september.

„Ik ben in New York! (-) Ik móét hier eens per jaar zijn. En het is ook nog eens Fashion Week – feestjes, shows en fancy etentjes.”

Bang dat de trend van gezonde voeding overwaait, is Kroes niet. „Rond bepaalde producten is een hype geweest. Quinoa, gojibessen. Dat wordt alweer minder. Maar ik denk dat het goed is geweest dat veel mensen zich hebben afgevraagd ‘wat eten we eigenlijk?’ Dat bewustzijn blijft. ”

8 november,

Sint Maarten is in aantocht. „Vroeger lieten mijn ouders me kiezen. Ik mocht het snoepgoed houden óf ik kreeg 5 euro en dan ging het snoep de container in. Ik ging voor het geld, want dan kon ik een cadeautje kopen.”

In een jaar tijd kan er veel gebeuren. Van Powerfood werden circa 92.000 exemplaren verkocht. Dat leverde Kroes veel bekendheid op en veel klandizie voor haar bedrijfje. Inmiddels heeft ze twee mensen in dienst; een assistente en een diëtiste die haar helpt bij het opstellen van voedingsschema’s. Consults met klanten doet ze niet meer in de lobby van het Conservatorium Hotel of in koffietentjes, maar in haar eigen „kleine, maar knusse” kantoor aan de Amstel. Ze ziet op tegen het moment dat ze niet langer zelf al haar klanten kan begeleiden. „Maar dat is onvermijdelijk. Er komen zo veel aanvragen binnen.”

Terugblikkend is 2014 een „fantastisch” jaar geweest, zegt Kroes. „Dit succes had ik écht niet verwacht.” Of ze rijk is geworden van Powerfood? „Ik kan mijn huur goed betalen.”

Ze is het afgelopen jaar – behalve een rolmodel voor iedereen die zich op gezonde voeding stort – een ‘zakenvrouw’ geworden, constateerde haar Amerikaanse vriend laatst. Hoewel ze zakelijker is gaan denken, is haar missie onveranderd: mensen laten zien dat ze zich door gezond eten beter kunnen voelen.

Wie Kroes op de sociale media volgt, ziet dat ze precies weet hoe ze zich wil profileren: als een succesvolle, knappe en modieuze vrouw met een bruisend bestaan. Het merk Rens Kroes is geboren. En fans zijn er genoeg.