‘Het wegknippen van een fiets kost 76 euro’

Dat zei de gemeente Amsterdam volgens de Volkskrant

illustratie Martien ter Veen

De aanleiding

In 2013 zijn in heel Nederland fors meer fietsen weggeknipt dan in 2012. Dat meldde het Algemeen Dagblad vorige week. In Amsterdam is de kans dat je fiets wordt weggeknipt verreweg het grootst, aldus de krant. Daar werden vorig jaar 73.745 fietsen weggehaald.

Reden voor heel wat opwinding bij de Fietsersbond. De bond noemt het wegknippen van de fietsen ‘gewoon fietsdiefstal’, en vindt dat de gemeente zich alleen moet bezighouden met het verwijderen van fietswrakken.

De Volkskrant meldt daarop dat de gemeente Amsterdam 76 euro kwijt zegt te zijn aan het wegknippen en opslaan van de fietsen. En dat terwijl iemand die zijn verwijderde fiets bij het depot komt ophalen maar 10 euro hoeft te betalen. Klopt dat, die 76 euro per fiets?

Waar is het op gebaseerd?

De gemeente Amsterdam zegt dat de 76 euro uit twee delen bestaat. Allereerst is er het ophalen van de fiets en het afleveren bij het fietsdepot. Die kosten zijn gemiddeld 35 euro. Vervolgens is het fietsdepot per fiets zo’n 41 euro kwijt aan administratie en opslag. Dat maakt samen 76 euro.

En, klopt het?

Over de 35 euro voor het ophalen en afleveren van een fiets heeft de gemeente geen specifiekere cijfers. Het lijkt geen absurd hoog bedrag, daarom kijken we vooral naar de resterende 41 euro voor het opslaan van een fiets in een depot.

De begroting van het fietsdepot was in 2013 1,8 miljoen euro, blijkt uit stukken van de Amsterdamse gemeente. Als er ruim 73.000 fietsen in het depot worden opgeslagen dan zou één fiets het depot niet 41 euro, maar nog geen 25 euro kosten. Hoe zit dat?

In totaal zijn er in 2013 in Amsterdam 73.745 fietsen door het fietsdepot verwerkt. Een klein gedeelte daarvan, ruim 1.100 fietsen, komt bij onder meer politiebureaus en interne stallingen vandaan. Die fietsen zijn dus niet weggeknipt.

De overige fietsen, 72.568, zijn wel door de gemeente verwijderd. Deze fietsen zijn in twee categorieën te verdelen: fietsen die ‘hinderlijk’ geparkeerd staan, en fietsen die zijn verwaarloosd. Een fiets die ‘hinderlijk’ staat geparkeerd wordt enkele weken opgeslagen in de hoop dat de eigenaar hem komt ophalen. Dat zijn er in totaal 43.191.

De zogenaamde ‘fietswrakken’ of ‘fietswezen’ – dat waren er vorig jaar 29.377 – hebben geen eigenaar meer. Ze worden dan ook niet in het depot opgeslagen, maar doorgestuurd naar het oud ijzer. Dat kost het depot dus nauwelijks iets, maar de kosten van het ophalen en afleveren blijven natuurlijk wel staan.

De gemeente Amsterdam rekent alleen met de fietsen die hinderlijk staan geparkeerd, vertelt een woordvoerder van de gemeente Amsterdam. Het zou in dat geval gaan om een budget van 1,8 miljoen euro voor 43.191 fietsen. Als we deze getallen aanhouden, zijn de kosten van het depot inderdaad ongeveer 41 euro per fiets.

Conclusie

Alle verwijderde fietsen kosten gemiddeld minder dan 76 euro, omdat bij de ‘fietswezen’ geen opslag komt kijken. Maar in het artikel van de Volkskrant wordt specifiek gesproken over fietsen die worden verwijderd én opgeslagen. Uit de cijfers van de gemeente Amsterdam blijkt dat deze fietsen de gemeente inderdaad zo’n 76 euro per stuk kosten. De uitspraak wordt daarom beoordeeld als waar.

Ook een bewering zien langs komen die je gecheckt wilt zien? Mail nextcheckt@nrc.nl of tip via Twitter met de hashtag #nextcheckt