Victor Muller: dit is niet het einde

Sportwagenfabrikant Spyker kon de rekeningen niet meer betalen. Eigenaar Victor Muller spreekt filosofisch over het „einde van het begin”.

Spyker-topman Victor Muller bij de onthulling van de nieuwe Spyker B6 Venator, vorig jaar tijdens een autoshow in Pebble Beach, in het Amerikaanse Carmel. Foto ANP

„Gedurfde avonturen die hun sporen hebben achtergelaten.” Dat is volgens eigenaar Victor Muller van Spyker de oorzaak van de geldproblemen die ertoe hebben geleid dat de sportautofabrikant gisteren failliet is verklaard.

De bewindvoerder van Spyker Cars, Henk Pasman, had begin deze maand van Muller geëist dat hij voor het einde van de maand alle openstaande rekeningen zou voldoen. Als dat niet zou gebeuren zou hij het bankroet aanvragen, zo staat in het surseanceverslag.

Spyker had begin deze maand zelf uitstel van betaling gevraagd, in afwachting van een overbruggingskrediet van 75 miljoen euro van externe financiers. Muller had Pasman – toen al de bewindvoerder – verteld dat de eerste storting „in de pijplijn” zat en „ieder moment” kon binnenkomen. Het faillissement komt volgens het bedrijf doordat dat geld toch niet op tijd is aangekomen.

Nooit winst gemaakt

Spyker was in het verleden actief in de Formule 1. Dat is een van de dingen die Muller omschrijft als „gedurfde avonturen”. De Formule 1 heeft Spyker een miljoenenschuld opgeleverd. Ook de overname van het Zweedse automerk Saab draaide uit op een fiasco.

Al begin november leken de financiële problemen Spyker fataal te worden. De bouwer van luxe sportwagens dreigde toen uit het pand in Zeewolde te worden gezet en failliet te gaan. Op het laatste moment werd alsnog een financier gevonden.

Feit is dat Spyker nooit winst heeft gemaakt. Veel dure sportwagens verkocht het bedrijf niet. Hoe het er precies voorstaat bij het „kindje” van Muller is niet te achterhalen – het bedrijf hoeft na het schrappen van de beursnotering, ruim een jaar geleden, geen uitgebreide financiële informatie meer te verstrekken. De laatste cijfers dateren van 2012 – toen verkocht Spyker waarschijnlijk drie auto’s, gezien de omzet van ruim 700.000 euro.

Desondanks wist Muller met wilde plannen vaak het nieuws te halen. Zo introduceerde hij eerder dit jaar nieuwe obligaties om 30 miljoen euro op te halen. Aan het einde van looptijd kon het schuldpapier worden omgeruild voor een Spyker. Hoe het hiermee staat, is niet bekend.

In 2010 kocht Muller het verlieslijdende Saab van General Motors, om er weer een bloeiend merk van te maken. De overname mislukte echter faliekant, en na afloop resteerde een schuld van meer dan een miljard.

Volgens Muller kwam de mislukking door een blokkade van GM – die wilde de patenten op Saab-modellen beschermen tegen de Chinese investeerders die Muller had weten te strikken. Een poging om via de rechter een schadevergoeding van de Amerikaanse autofabrikant los te krijgen mislukte, en Muller bleef achter met de financiële malaise.

Het einde van het begin

Muller laat in een persbericht weten dat het bankroet „niet het einde is”. Hij citeert Winston Churchill: „Het is zelfs niet het begin van het eind. Maar het is misschien wel het einde van het begin.”

Muller wil Spyker zo snel mogelijk weer operationeel hebben. Zijn doel is om te fuseren met een fabrikant van elektrische vliegtuigen om samen „revolutionaire” elektrische Spykers te bouwen. Muller maakte niet bekend om welke vliegtuigfabrikant het gaat – het blijft dus de vraag of het avontuur van Muller niet toch ten einde is.