OH, I JUST LOVE MARIAH CAREY!!!

Kerstmuziek is big business voor radioprogramma’s. Vooral voor Sky Radio. Elk jaar vanaf 6 december draait het ‘kerststation’ van de Nederlandse ether zes tot acht kerstliedjes per uur. Maar wie is nou de meest gedraaide artiest tijdens Kerstmis?

Een beetje Mariah, een beetje Wham!, een keertje Chris Rea – en dat dan de hele dag door. Sky Radio is de moeder aller kerstzenders zo rond de feestdagen. Al is dat niets in vergelijking met de Verenigde Staten: daar staat de teller van all-Christmas radiostations inmiddels op zo’n 500. Niet zo gek. Kerstmuziek is big business.

In Nederland is de verdeling helder, zegt Jan-Willem van Engelen, programma-manager bij Sky Radio. „Radio 2 heeft de Top 2000, 3FM heeft Serious Request, en wij hebben Kerst.” In december schuift Sky Radio Bon Jovi en John Mayer opzij voor nummers vol rinkelende kerstbelletjes.

Dat begint op 6 december met zo’n zes tot acht kerstliedjes per uur, vanaf 19 december gaat de kerstknop helemaal om. „In de VS beginnen ze al in november”, zegt Van Engelen. „Maar wij wachten tot na Sinterklaas. Anders krijgen we commentaar van luisteraars.”

Voor wie niet kan wachten, is er de online stream Sky Christmas. Die was eerst alleen tussen oktober en eind januari te horen, maar op verzoek van luisteraars („We werden overstroomd met mailtjes”) is die nu het hele jaar door beschikbaar.

Everybody loves Christmas

Het mag duidelijk zijn: Kerst is een belangrijke periode voor Sky. Of, zoals Van Engelen zegt: „Superbelangrijk”. Luisteren er gemiddeld zo’n 3,5 miljoen mensen in de week naar de zender, in de maand december neemt dat met zo’n 10 procent toe. De absolute piek is op de dagen van Kerst. „Dan zitten we op zo’n 6 miljoen luisteraars.”

Dat trekt ook adverteerders. De zender valt samen met Radio Veronica en Classic FM onder de Sky Radio Group (120 werknemers), vorig jaar goed voor 40,2 miljoen euro omzet. Hoeveel daarvan in december door Sky wordt verdiend? „Het is een mooie bijdrage.” Meer wil Van Engelen niet zeggen.

Meer nog dan de radiozenders zijn het de mensen achter de grijsgedraaide kerstklassiekers die profiteren van de feestdagennostalgie. Het Amerikaanse Billboard Magazine berekende dat een goede kersthit alleen al in de VS jaarlijks 400.000 tot 800.000 dollar aan royalty’s kan opleveren.

Zo verdiende de Britse rockband Slade vorig jaar omgerekend 644.000 euro aan hun jaren 70-kersthit Merry Christmas Everybody.

Mariah’s All I Want For Christmas, uitgebracht in 1994, zou inmiddels 50 miljoen dollar aan royalty’s hebben opgebracht. Van het bijbehorende album werden in de VS ruim 5 miljoen stuks verkocht.

Het best verkochte kerstnummer allertijden? Bing Crosby’s versie van White Christmas, in 1940 geschreven door Irving Berlin.

Non-stop Jingle Bells

Waarom wagen zich in december eigenlijk niet meer Nederlandse zenders aan non-stop Jingle Bells? „Het is nogal wat om je hele programmering om te gooien”, zegt Nicole Engels, directeur van het Nationaal Luister Onderzoek. Het kan je vaste luisteraars kosten. „Zeker als het ver afstaat van de muziek die je normaal draait.”

Bovendien zitten lang niet alle dj’s op al dat kerstgeweld te wachten.

„Je kunt er je neus voor ophalen, kerstmuziek is natuurlijk best cheesy“, zegt Van Engelen. „Bij Sky hebben we geen dj die kan gaan klagen omdat hij wéér dat ene nummer moet draaien. Wij doen dit echt voor de luisteraar. Die wil dit graag horen.”