Column

Elke zaterdag vijf beats bouwen

Rolinde Hoorntje spot trends en geeft tips. Deze week Tom Trago, zijn labelgenoten bij Voyage Direct en hun laatste avond in Trouw.

Tom ‘Vertrago’ Trago zit er gewoon keurig op tijd, vrijdagavond in het restaurant. Petje op, schaaltje worteltjes - ‘ik eet geen vlees’ - op tafel. Hij is net terug van een tour in Azië en Australië. Na de release van The Light Fantastic (Rush Hour, 2013) is er bijna geen weekend dat hij nog in Amsterdam is. Om maar een voorbeeld te geven: de eerste keer dat hij vorig jaar een all nighter draaide in Trouw, had hij al een festival en een clubavond in Rome achter de rug. Hij had een kwartier de tijd om zijn USB te herladen en in bad te springen. Zaterdag staat hij er weer, dit keer voor het laatst. Hij neemt de groep artiesten die hij de afgelopen vijf jaar om zich heen heeft verzameld mee.

Trago is geboren Amsterdammer. Elke week nam zijn moeder hem mee naar het conservatorium, waar studenten kinderen gratis pianoles gaven. „Mijn moeder was gewoon een hele strenge VPRO-moeder. Fietstassen vol en dan moesten we door de regen naar het Stedelijk Museum. En dan door naar de bibliotheek. En je moest minimaal twee boeken kiezen.”

Op zijn tiende verhuisde hij naar Wijk bij Duurstede. Er was weinig te beleven, behalve het skatepark in de buurt. Eerst zat er punk onder de skatevideo’s die hij met buurtjongens keek, later werd dat nineties hiphop. Tom fietste elke dag een uur heen en weer naar school met een cassettebandje met Villa65, het radioprogramma van Kees de Koning, 2 Tall en Dj Know How.

Alleen maar logisch dus, dat hij begon als hiphop-dj onder de vleugels van Mr. Wix in de Jimmy Woo. Via zijn beste vriend Maxim ‘Maxi Mill’ Yesodharan leerde hij een jongen kennen met een MPC2000 in 2004. Op een dag mochten ze mee naar zijn kamertje - „de hele dag blowen op zolder natuurlijk”. Komt hiphop uit dit apparaatje, dacht hij toen Tom de kleine drumcomputer zag. Sindsdien was zijn zaterdag pas compleet als hij vijf beats had gebouwd.

De voorliefde voor de MPC deelt Trago met artiesten die de afgelopen vier jaar muziek hebben uitgebracht op zijn Voyage Direct label. De broeierigheid, de stoffige drums, de soul en funk waar house zijn wortels in heeft hoor je terug op releases van Maxi Mill, William Kouam Djoko en protegé Elias Mazian, wiens eerste EP Future Times onlangs op Voyage Direct verscheen. Het is muziek die soepel naar binnen glijdt als zweet over een warme rug op de dansvloer.

Ze kennen elkaar van tripjes naar de vroegere hiphopplatenzaak Fatbeats, Club 11 en later Trouw. Aan de ene kant is het verschrikkelijk dat de club verdwijnt, maar aan de andere kant ook helemaal niet, zegt Tom. „Trouw heeft een voorbeeld gesteld van hoe een club kan zijn. Door dat weg te halen vraag je ook aan een nieuwe generatie: zo kan het. Laat maar zien, wat komt er nu?”