Vier dingen die bij De Telegraaf gaan veranderen

Foto ANP

Hij gaat er behoorlijk hard in, de nieuwe topman van Telegraaf Media Groep. Geert-Jan van der Snoek, officieel in dienst als baas van TMG sinds 1 juni, spreekt over zijn toekomstplannen. Die kosten zeker tientallen mensen hun baan.

Van der Snoek wil een einde maken aan de gedoogcultuur bij TMG waarin te lang te veel onrendabele (digitale) projecten en initiatieven mochten blijven bestaan. Deze vier dingen gaat hij anders doen:

1. De digitale projecten onderzoeken

De dure miskoop Hyves (gekocht in 2010 voor 43 miljoen euro) bestaat nog. Nóg. Van der Snoek noemt het een “Houdini-act”. Het sociale netwerk, nu een site met simpele games, is een van de eerste verlieslatende activiteiten die Van der Snoek “ter discussie” heeft gesteld.

“Iedereen heeft het maar gedoogd. Er zweven heel veel van zulke besluiten. Met heel veel digitale dingetjes die niks bijdragen moet je gewoon stoppen. Maar eerst bekijken we alle opties. Het zou best kunnen dat we Relatieplanet ook in België gaan aanbieden. Voor GeenStijl geldt: er is geen enkele synergie met de andere redacties binnen TMG. Moeten we daar dan nog mee doorgaan?”

2. Waar besteed je je euro’s aan?

Van der Snoek: “Onderdelen die geen kernactiviteit zijn, zijn niet ten dode opgeschreven. Het gaat om de vraag: stel ik heb nog één euro, waaraan wil ik die uitgeven? Die gaat dan naar inhoud. En niet naar verliesgevende initiatieven of naar de drukkerij.”

3. De gratis kranten zijn een aflopende zaak

Exit Metro? Dat nog niet. “Het merk heeft veel waarde. Maar het model van de gratis krant is een aflopende zaak. De A-merken adverteren er niet meer in. Het aantal lezers daalt. Metro (oplage 365.000, red.) is nu niet rendabel omdat er niet genoeg advertenties in staan. Dat kan je op de lange termijn niet volhouden. We geven geen gratis krant uit om alleen de drukkerij aan het werk te houden.”

Van der Snoek wil niet helemaal stoppen, om concurrenten geen kans te geven in te stappen. Van der Snoek:

“Papier zal niet verdwijnen, maar kun je er geld mee verdienen? Nee. In een paar gemeenten is het weekblad nog een succes: in Volendam, in Ter Aar. Verder is het een slagveld. Aan de andere kant merken we een enorme behoefte aan hyperlokale content. Ik wil op een site mijn postcode kunnen intoetsen en direct zien wat er in mijn buurt speelt. We geloven sterk in zulke informatie maar dan wel aangeboden op een interactieve manier.”

4. Op de uitgaven letten

Van de Snoek wilde een gewoon kantoor met een gewoon bureau. Geen glanzend witte toestand. Hij kreeg een catalogus in handen gedrukt. Zoek maar iets uit. Maar wat bleek? In het magazijn stonden de oude bureaus opgestapeld tot aan het plafond. Eenmaal buiten stopten er twee vrachtwagens. Met nieuw kantoormeubilair.

Van der Snoek vertelt het verhaal met een reden: het besef dat de gouden tijden voorbij zijn is nog niet binnen heel TMG doorgedrongen. “Het wordt hoog tijd dat we de tering naar de nering zetten.”

Lees het gehele interview met Geert-Jan van der Snoek in NRC Handelsblad.