Spyker failliet verklaard

De Nederlandse sportautofabrikant Spyker is vandaag failliet verklaard. Dat heeft de woordvoerder van rechtbank Midden-Nederland bevestigd.

Spyker Cars is vandaag failliet verklaard. Foto ANP / Michael Fiala

De Nederlandse sportautofabrikant Spyker Cars is vandaag failliet verklaard. Dat heeft de woordvoerder van rechtbank Midden-Nederland bevestigd.

Het faillissement is aangevraagd door de bewindvoerder, Henk Pasman. Die eiste begin deze maand dat de eigenaar van Spyker, Victor Muller, voor eind deze maand alle openstaande rekeningen zou voldoen van een van de dochterbedrijven van Spyker. Als dat niet zou gebeuren zou hij het bankroet aanvragen, zo schrijft hij in het surseanceverslag.

Spyker had begin deze maand zelf uitstel van betaling gevraagd, in afwachting van een overbruggingskrediet van 75 miljoen euro van externe financiers. Muller had Pasman - toen al de bewindvoerder - verteld dat de eerste storting “in de pijplijn” zat en “ieder moment” kon binnenkomen. Dat nu het faillissement is uitgesproken komt volgens het bedrijf zelf doordat dat geld toch niet op tijd is aangekomen.

Victor Muller in gelukkiger tijden, tijdens de onthulling van de Spyker B6 Venator tijdens een autoshow in de VS.

Victor Muller in gelukkiger tijden, tijdens de onthulling van de Spyker B6 Venator tijdens een autoshow in de VS. Foto ANP / Michael Fiala

Mislukte avonturen

Volgens Muller komen de geldproblemen door “gedurfde avonturen die hun sporen hebben achtergelaten”. Spyker was in het verleden actief in de Formule 1. Dat heeft een miljoenenschuld opgeleverd. De overname van het Zweedse automerk Saab draaide ook uit op een fiasco. Begin november leken de financiële problemen van Spyker al fataal. De bouwer van luxe sportwagens dreigde toen uit hun pand in Zeewolde te worden gezet en failliet te worden verklaard, omdat het eerder genoemde dochterbedrijf toen ook al rekeningen had open staan. Destijds werd last minute alsnog een financier gevonden om te kunnen betalen.

Feit is echter dat Spyker nog nooit zwarte cijfers heeft weten te schrijven. De dure sportwagens waarmee het bedrijf begon hebben nooit massaal hun weg naar klanten weten te vinden. Hoe het er precies voorstaat bij het ‘kindje’ van Muller is niet meer precies te achterhalen - het bedrijf hoeft na het schrappen van de beursnotering ruim een jaar geleden geen uitgebreide financiële informatie meer te verstrekken. De laatste cijfers dateren van 2012 - toen verkocht Spyker waarschijnlijk maar drie auto’s, gezien de omzet van ruim 700.000 euro.

Ondanks de bescheiden verkoop wist Muller wel altijd het nieuws te halen met wilde plannen, die soms ook nog bijna tot uitvoer kwamen. Zo bedacht hij eerder dit jaar nieuwe obligaties om 30 miljoen euro op te halen. Aan het einde van looptijd kon dat schuldpapier worden omgeruild voor een Spyker. Hoe het met die plannen staat, is niet bekend.

In 2010 kocht Muller het verlieslijdende Saab van General Motors, om er weer een bloeiend automerk van te maken. Muller wist 1,5 miljard dollar op te halen en was zelfs van plan om Spyker van de hand te doen om zich volledig op Saab te kunnen richten. De overname mislukte echter faliekant, en na afloop resteerde een schuld van meer dan een miljard.

Volgens Muller kwam de mislukking door een blokkade van GM - die wilde de patenten op Saab-modellen beschermen tegen de Chinese investeerders die Muller had weten te strikken. Een poging om via de rechter een schadevergoeding van de Amerikaanse autofabrikant los te krijgen mislukte echter, waardoor Muller met de financiële malaise achterbleef.

End of the beginning

Muller laat in een persbericht weten dat het bankroet ”niet het einde is”. Hij quote daarbij Winston Churchill:

“Het is zelfs niet het begin van het eind. Maar het is misschien wel het einde van het begin.”

Muller wil Spyker zo snel “als praktisch mogelijk” weer operationeel hebben. Het doel is volgens hem om te fuseren met een high performance fabrikant van elektrische vliegtuigen en om samen ‘revolutionaire’ elektrische Spykers te bouwen. Muller maakte niet bekend om welke vliegtuigfabrikant het gaat - het blijft dus de vraag of het ‘vliegende’ avontuur van Muller niet gewoon toch ten einde is.

Lees ook op NRC Q: Waarom autofabrikant Spyker vandaag bijna dakloos was geworden. NRC Handelsblad had in 2012 een uitgebreid interview (€) met Victor Muller, vlak nadat het avontuur met Saab was mislukt.