Sony brengt film helemaal niet uit

Foto AP

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De film The Interview verschijnt voorlopig niet. Dat heeft Sony Pictures besloten nadat bioscopen waar de film te zien zou zijn, met geweld werden bedreigd. De beslissing, die volgens The Wall Street Journal ongeëvenaard is, kwam nadat de grootste bioscoopketens in het land zeiden dat ze de film niet zouden vertonen.

Even werd nog overwogen om de film alleen via video-on-demandkanalen te vertonen of alleen op televisie, maar gisteravond had Sony volgens een woordvoerder “no further release plans for the film”.

The Wall Street Journal weet dat het grootste Amerikaanse kabelbedrijf Comcast de film vanwege politieke gevoeligheid überhaupt niet wilde vertonen - ook niet on-demand.

Die politieke gevoeligheid lijkt flink te zijn toegenomen aangezien de Amerikaanse op vrijwel hetzelfde moment concludeerde dat Noord-Korea tóch achter de cyberaanval zat. Meer bewijs wordt nog vergaard, schrijft de krant.

CNN vraagt zich af of Noord-Korea dan toch gewonnen heeft. Ach, zegt criticus Timothy Stanley:

“Er zit een sneue ironie in het feit dat een van de grootste uitdagingen voor de Amerikaanse vrijheid van meningsuiting over zo’n slechte film gaat.”

Norton maakt spijkerbroek tegen hacken

Heel vervelend wat er bij Sony gebeurd is, maar daar leert de markt van. Het kledingmerk Betabrand komt met een spijkerbroek en een jasje, gemaakt met materiaal dat radiogolven tegenhoudt. Volgens de BBC zijn namelijk steeds meer paspoorten en betaalkaarten beschermd door radio frequency identification (RFID).

“Er is voor iedereen technologie beschikbaar om in een paar seconden iemands betaalkaart en creditcard te grijpen”, zegt Simon Steggles. Hij is de directeur van Disklab, het bedrijf dat al eerder Google portemonnees maakte met dezelfde techniek. “De kaart, met alle informatie die erop staat, wordt dan simpelweg gekopieerd.”

Betabrand werkt samen met Norton, bekend van de virusscanners voor de computer. Er wordt verzilverd materiaal gebruikt om signalen van buitenaf te blokkeren.

In februari komt de kleding op de markt. De broek zal zo’n 151 dollar (122,35 euro) kosten, het jasje 198 dollar (160,45 euro). Is het dat geld waard? Alleen de zakken blokkeren radiogolven. Om bankpasjes te beschermen kun je natuurlijk ook ‘gewoon’ een speciale portemonnee gebruiken.

Amazons uitdager heet Postmates

Amazon heeft wat tegenvallers gehad dit jaar. Van een eigen telefoon waar niemand op zit te wachten, tot de waarschuwing in The New Republic dat het altijd maar ambitieuze megabedrijf de economie “kannibaliseert”.

In de New York Times schrijft Farhad Manjoo dat dit niet Amazons grootste problemen zijn. Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, lijkt het belang van de smartphone bijvoorbeeld niet helemaal te begrijpen, schrijft Manjoo.

“Telefoons hebben niet alleen de manier waarop Amerikanen winkelen radikaal veranderd, maar ook de manier waarop goederen zich door de economie bewegen. De transformatie begint pas - en het is verre van gegarandeerd dat Amazon als winnaar uit dat proces komt.”

Manjoo noemt het voorbeeld van de start-up Postmates. “Alles wat we doen is anti-Amazon”, zegt oprichter Bastian Lehmann. Postmates werkt met een netwerk van koeriers die per telefoon worden opgeroepen om spullen op te halen bij lokale supermarkten en winkels.

Het bedrijf geeft kleine winkels een kans om mee te doen in het online winkelen, iets wat tot nu toe was voorbehouden aan een gigant als Amazon. “We willen de stad gebruiken als magazijn, in plaats van een magazijn buiten de stad te bouwen”, zegt Lehman. Zijn bedrijf is inmiddels actief in achttien van zulke magazijnen.