Miley Cyrus is de opvolger van Mike Kelley

Wat is dat met die Amerikaanse sterren? Ze werden beroemd in tv-series en films, ze speelden Hannah Montana of Indiana Jones, en opeens zijn het ook nog hardcore kunstenaars. Ze verven geen doekjes, ze doen performances of maken sculpturen die vergeleken worden met het werk van Mike Kelley.

Beroemdheden die ook schilderen zijn er al heel lang, niet alleen in de filmwereld maar ook in de politiek. Van Winston Churchill tot George Bush werd de kwast gehanteerd. Met werk van kunst makende acteurs zou je een museum kunnen vullen. In Hollywood zijn het onder veel, veel meer: Sylvester Stallone, Johnny Depp, Pierce Brosnan, Lucy Liu, Viggo Mortensen en Anthony Hopkins. Ze werken in uiteenlopende stijlen en genres en hebben vooral gemeen dat ze binnen de kunstwereld meestal niet serieus genomen worden. Voornaamste uitzondering is Dennis Hopper, die zijn foto’s onder meer in het Stedelijk Museum en de Royal Academy exposeerde.

Nu zijn nieuwere genres aan de beurt voor roemrijke pastiches, waaronder de performance en de installatie. We hadden al de zelf benoemde Renaissance Man James Franco, die zijn flirt met de moeder van de performancekunst, Marina Abramovic, gevolgd zag worden door muzikant Jay Z, wiens nummer Picasso Baby in een galerie aan de man werd gebracht. Toen kregen we Shia LaBeouf, die in september 330 rondjes om het Stedelijk Museum rende en zich in november in een galerie in Los Angeles liet opsluiten met een zak over zijn hoofd, waar het publiek met hem mocht doen wat het wilde. Volgens de acteur is hij in de galerie verkracht.

En nu is er Miley Cyrus. De zangeres maakte haar debuut als kunstenaar op Art Basel Miami Beach, waar ze niet alleen optrad maar ook haar fotocollages en sculpturen presenteerde, een soort assemblages van gevonden voorwerpen als vibrators, hasjpijpen en knuffeldieren. Naar eigen zeggen is ze kunst gaan maken om de dood van haar hond te verwerken.

Cyrus wordt gesteund door onder meer Jeffrey Deitch, die de 22-jarige Cyrus ‘the real deal’ noemde. De ex-directeur van het Museum of Contemporary Art in Los Angeles prees haar werk als ‘Southern outsider art’ en ‘very close to Mike Kelley’. „Jullie dachten dat je hier wel aan me kon ontsnappen hè”, zei Cyrus in Miami. Nee dus. Roem is als fijnstof: het dringt overal door.

Misschien zijn de sterren gewoon het eerst met het waarmaken van de oude uitspraak van Joseph Beuys: iedereen is een kunstenaar. Zij hebben misschien niet meer talent, maar wel meer geld en gelegenheid dan de meeste mensen. Welk museum zal Cyrus het eerst binnenhalen?