Vernield fresco redt dorp

Ze wilde het fresco redden, maar in haar knullige poging tot restauratie ging de schildering definitief verloren. De 83-jarige amateurkunstenaar Cecilia Giménez maakte van het jezusportret achter het altaar in de dorpskerk van Borja in Spanje een soort berenhoofd. U herinnert zich het beeld vast: het ging de wereld over, geholpen door sociale media en achterpagina’s wereldwijd.

De mondiale hoon leidde tot paniekaanvallen bij de kunstenaar en haar kleinkinderen eisten via een advocaat vernietiging van het fresco om meer schade aan de familie-eer te voorkomen. Dat gebeurde niet. Wat blijkt nu? De kunstenaar kan weer met opgeheven hoofd over straat. In de afgelopen twee jaar hebben meer dan 150.000 toeristen het dorpje bezocht, om de mislukking met eigen ogen te zien. In armlastig Borja kwamen nieuwe restaurants, musea haalden recordaantallen bezoekers en twee grote wijnboeren vechten over het beeldrecht: het berenhoofd moet op hun flessen.

Eigenlijk is er nog maar één probleem. Wat moeten de ethici die zwaarwichtige theorieën ophingen aan de restauratie over misdaden begaan uit goede intenties? Zij moeten hun werk herschrijven. Want wie slechts een onderdeeltje van een gemeenschapscultuur wil redden, kan via de vernietiging ervan blijkbaar het geheel laten herleven.