Duitsland voert in 2016 tol in op autowegen

Duitsland wil met ingang van 2016 tol heffen op autowegen. Duitse autobezitters krijgen de tol vergoed via een verlaging van hun wegenbelasting.

Hongarije heeft de duurste tolvignetten

Het Duitse kabinet heeft gisteren een akkoord bereikt over de internationaal omstreden plannen om tol te heffen op snelwegen en regionale wegen (zogenoemde Bundesstrassen).

Als de Bondsdag, het Duitse parlement, ermee instemt, moet er vanaf 2016 worden betaald voor het gebruik van Duitse wegen.

De Duitse regering rekent op extra inkomsten door het tolplan van ongeveer 500 miljoen euro per jaar. Dat bedrag komt dan vooral voor rekening van buitenlandse automobilisten die van de Duitse wegen gebruik maken, want de Duitse autobezitters krijgen de tol vergoed via een verlaging van hun wegenbelasting. Voor elektrische auto’s en motorfietsen hoeft geen tol te worden betaald. Voor vrachtwagens moet sinds 2005 tol worden betaald op Duitse snelwegen.

Minister Alexander Dobrindt van Verkeer zei gisteren in een toelichting dat hij zich bij zijn voorstellen heeft georiënteerd op tolheffingen in omringende landen. De Duitse tol varieert – al naar gelang onder meer het gewicht van het voertuig en de uitstoot van uitlaatgassen – van 24 tot 130 euro per jaar.

Behalve het Duitse parlement kan ook Europa nog een stokje steken voor de tolheffing. De verantwoordelijke Europees Commissaris Violeta Bulc noemde in een reactie de Duitse plannen een schending van het „fundamentele beginsel van niet-discriminatie” in de Europese Unie. Ook buurlanden als Nederland en Oostenrijk zijn fel gekant tegen de Duitse tol.

De Sloveense eurocommissaris Bulc vindt het bedenkelijk dat uiteindelijk alleen niet-Duitsers tol moeten betalen. De Duitse tol voor korte bezoeken noemde ze bovendien „buitensporig” hoog. Een vignet voor tien dagen kost 10 euro en wie twee maanden gebruik wil maken van de Duitse snelwegen is 22 euro kwijt.