China kan Rusland helpen in roebelcrisis

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Rusland kan best gebruik maken van het ruilverdrag dat het met China heeft afgesloten, schrijft de South China Morning Post. Nu de roebel in crisis is, heeft het land hard cash nodig.

Het ruilverdrag houdt in dat de centrale bank van Rusland direct roebels en yuans kan kopen in de eigen valuta. Er hoeven dus niet eerst Amerikaanse dollars gekocht te worden.

Volgens twee bankiers die nauw verbonden zijn met de Chinese centrale bank was het de bedoeling om de rol van de Amerikaanse dollar in situaties als deze te reduceren. Over het algemeen worden ruilverdragen (swap agreements) gebruikt om handel mee te betalen.

“De yuan-roebel swap deal is niet alleen een financiële zaak”, zegt Wang Feng, voorzitter van private equity groep Yinshu Capital. “Het heeft politieke gevolgen aangezien het een teken van wederzijds vertrouwen is.”

Chinezen en Japanners dagen samen Silicon Valley uit

Wat is de volgende Google, Apple of Alibaba? Dat willen ze in China en Japan ook graag weten. Daarom zetten universiteiten uit beide landen een nieuwe campus op, meldt de Nikkei Asian Review. Bijzonder feitje: de school staat in het noordwestelijke Dalian, in China dus, maar lessen worden gegeven in het Japans.

De reden is eenvoudig, volgens de Asian Review. In Dalian zijn meer dan zevenhonderd softwarebedrijven gevestigd, en het moet een modelstad worden voor de hele industrie. Zo’n 80 procent van de software die er ontworpen wordt, is bedoeld voor Japanse klanten. Er is grote behoefte aan it-experts die de Japanse taal en cultuur begrijpen.

De nieuwe school gaat naast de informaticalessen ook lessen Chinees, Engels en Japans geven. Een combinatie van die vaardigheden is zeldzaam - zelfs in Silicon Valley, schrijft het persbureau.

Apple zit te springen om Chinees sprekende werknemers, aangezien er 519 miljoen Chinese smartphonegebruikers zijn, drie keer zoveel als in de Verenigde Staten. Dat aantal zal volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau eMarketeer tot 2018 stijgen naar 704 miljoen gebruikers.

Indonesische vis wordt voortaan geveild

Vissers in Indonesië worden meegenomen, het digitale tijdperk in. “Tot nu toe hadden ze geen idee. Ze wisten niet wat de reglementen zijn en wat de vis kost buiten hun eigen gebied”, zegt Yan Winatasasmita, voorzitter van de Indonesische Vissers Associatie (HNSI) in The Jakarta Post. Zo lag in Jakarta de prijs van de vangst gemiddeld 20 procent hoger dan in andere gebieden.

Dat gaat veranderen, want er komen twintig digitale veilingcentra door het hele land. Nog eens 22 veilingcentra staan in de planning voor de nabije toekomst. Telecommunicatiebedrijf Telkom investeert 10 miljard rupiah (630.173 euro) in de centra. “In de eerste helft van volgend jaar worden het er honderd”, zegt directeur Muhammad Awaluddin in de krant. Zijn bedrijf levert de infrastructuur, waaronder een glasvezelnetwerk.

In de veilingcentra komen niet alleen computers te staan met internet, maar er worden ook wifi en signaalversterkers geïnstalleerd. Eerst worden de vissers bekend gemaakt met al die nieuwe technologie, en op den duur moeten ze er ook echt hun vis gaan veilen.

De bedoeling van de Indonesische overheid is om de pakweg duizend vissersdorpen meer bewust te maken van wat ze aan het doen zijn. En inderdaad, om hun dagelijkse vangst voor een betere prijs te verkopen.