Air France-KLM geeft wéér winstwaarschuwing af

Air France-KLM heeft voor de derde keer dit jaar het mes gezet in winstverwachting. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij vandaag bekendgemaakt. Air France-KLM verlaagde de winstverwachting ook al in juli en oktober.

Air France-KLM heeft voor de derde keer dit jaar de winstverwachting verlaagd. Foto ANP / Remko de Waal

Air France-KLM heeft voor de derde keer dit jaar het mes gezet in de winstverwachting. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij vandaag bekendgemaakt. Air France-KLM verlaagde de verwachting ook al in juli (vanwege overcapaciteit op de routes naar Noord-Amerika en Azië) en oktober (vanwege de pilotenstaking).

Aan het begin van het jaar verwachtte de maatschappij in 2014 een resultaat voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA) te behalen van 2,5 miljard euro. In juli werd dat verlaagd naar 2,2 tot 2,3 miljard euro. In oktober werd een extra verlies van 500 miljoen euro gemeld. Het Frans-Nederlandse bedrijf verwacht nu dat de EBITDA nog eens 200 miljoen euro lager uitkomt dan bij de vorige revisie op 8 oktober. Daar zitten vier oorzaken achter:

  1. De luchtvaartmaatschappij blijft op de langeafstandvluchten verlies maken. Dat begon in de zomer, en duurt nog altijd voort.
  2. De staking van de Air France-piloten is duurder uitgevallen dan gedacht. Vooral de kosten voor het vervoeren van de gestrande reizigers door andere luchtvaartmaatschappijen is duurder uitgevallen dan was geraamd. Hoe veel hoger de kosten zijn uitgevallen meldde het bedrijf niet.
  3. Air France-KLM mag een pensioenbate door nieuwe belastingregels niet meenemen in het operationeel resultaat. In plaats daarvan moet de boekwinst onder het kopje ‘andere inkomsten’ worden gezet.
  4. De gedaalde olieprijzen hebben niet volledig hun weerslag op kosten die Air France-KLM maakt voor kerosine. Dat komt mede doordat de luchtvaartmaatschappij langere contracten heeft afgesloten voor de brandstof, en zich had ingedekt tegen al te grote prijsschommelingen.

Air France-KLM liet verder weten dat het de investeringen de komende twee jaar op een aanzienlijk lager pitje zet. Het bedrijf blijft zoeken naar kostenbesparingen in het kader van het in september aangekondigde strategische programma Perform 2020.

Lees ook bij NRC Q: De reorganisatie bij Air France begon te laat, zegt de topman.