Stop je geld maar weg, hier ruilen we diensten

Ruilhandel, dat is toch iets middeleeuws? Welnee. Er zijn een heleboel online platformen voor ondernemers die diensten en producten willen kopen zonder een cent uit te geven. Canhav, bijvoorbeeld.

Een gelikt filmpje, met de voice over van oprichter Frenkel Schönfeld (31), legt het concept van Canhav uit. „Dit is een advocaat, dit is een meubelmaker, dit is een designer en dit is een man die hele oude schilderijen verkoopt. Dit zijn ondernemers. Ze verdienen hun geld met een dienst of product. Maar ze geven ook geld uit. Geld, dat ze liever in hun zak houden. Want die advocaat die algemene voorwaarden kan opstellen, zoekt misschien net een meubelmaker voor zijn boekenkast.”

Welkom op de site van Canhav, gratis marktplaats voor ondernemers. Op de site, sinds februari in de lucht, kan iedereen zich inschrijven om gratis diensten of producten te ruilen. Van boekhouders, tot journalisten, videomakers, advocaten en er staat zelfs een paaldanseres online. De enige voorwaarde is het met verve doorstaan van een screening vooraf – aan de hand van bankrekening of KvK-nummer controleert de site of je bedrijf wel ‘echt’ is.

Inmiddels hebben zich zo’n 1.500 ondernemers ingeschreven. Hoeveel succesvolle ‘ruilen’ er zijn geweest is nog niet bekend zegt Schönfeld – dat registreert Canhav (nog) niet. Wel kan Canhav zien hoeveel berichten de leden over en weer hebben gestuurd via de site – een stuk of duizend in het afgelopen half jaar.

Canhav is een aanvulling op andere ruilsites als Tradexchange, Barteringdeals, Serviceforservice of een site als ConnectIt, waar je iemand uit de buurt kan vragen je te helpen om een boekenkast in elkaar te zetten.

Met aandacht kun je ook betalen

Deze nieuwe manieren van samenwerken – barteren, zo heet dat in het wereldje – past in de tijdsgeest. Door de crisis worden andere valuta's, zoals tijd, weer belangrijk als waarderingsgrondslag, voorspelde Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen al vorig jaar.

Andere gedachtes over bezit en de manier waarop we onze economie inrichten maakt dat er dringend behoefte is aan nieuwe bedrijfsmodellen, zegt Jonker in zijn boek Werken aan de Weconomy (2013). Kern van deze ‘Nieuwe Business Modellen’, is dat een transactie plaatsvindt op basis van meer dan geld alleen. Naast geld kunnen ook energie, zorg en aandacht worden ingezet. Jonker: „Geld verdwijnt niet, het palet voor transacties wordt alleen breder.”

Dat realiseerde medeoprichter van Canhav Bart ter Steege (32) zich twee jaar geleden ook. Zijn werkgever, internetbedrijf Jungle Minds, vroeg hem na te denken over een opdracht voor het koppelen van professionals met gedeelde interesses. Toen zag hij een oproep voor een huizenruil voorbijkomen op Facebook. En ook een oproep van iemand die zich aanbood als fotograaf, iemand die een studio zocht en een oppas. Dat zette de ‘digital consultant’ aan het denken: ruilen, waarom doen we dat eigenlijk niet vaker in Nederland? Het idee voor Canhav was geboren.

Een minuut en een mail later stapte reclameman Frenkel Schönfeld in. Nog diezelfde dag stuurde hij een schets op de mail terug. Schönfeld „Het voelde heel logisch, zo’n voor- wat-hoort-wat-site. Beginnende ondernemers komen vaak geld tekort. Met Canhav kunnen zij kennis en diensten gratis tegen elkaar uitruilen.”

Of nou ja, helemaal gratis is het natuurlijk niet. Een profiel op de site aanmaken kost niets, net zo min als je voorkeuren en kwaliteiten aanvinken. Maar, daarna is het aftasten en verder onderhandelen over de waarde die je aan de prestaties over en weer hangt. Want, anders dan andere ruilsites, werkt Canhav niet met een eigen munt.

Het is best wel geitenwollensokken

Normaal gesproken is geld een ‘natuurlijke stok achter de deur’, nu moeten partijen handelen in goed vertrouwen. Of partijen dingen op papier zetten, is namelijk aan hen zelf. Anders dan bij Airbnb is er nog geen systeem van gebruikersrecensies of geldboetes op Canhav – maar software die dat mogelijk maakt staat hoog op het verlanglijstje van Schönfeld. „Ik haal heel veel inspiratie uit Airbnb. Eigenlijk is het principe best wel geitenwollensokken – zelf je huis verhuren, zodat iedereen geld bespaart, maar dan zakelijk verpakt. De site ziet er heel gelikt uit, waardoor iedereen mee wil doen. Ik ben ervan overtuigd dat als er genoeg mensen staan ingeschreven bij Canhav, gebruikers ook wel willen gaan betalen.”

Bijvoorbeeld voor een ruil met contract, een van de betaalde ‘plus opties’ die de site voor de toekomst overweegt. Of de Google-formule voor betaald adverteren: in ruil voor een oplopend bedrag zet de site jouw zoekopdracht uit bij een van tevoren gefilterde doelgroep.

Maar hoe doe je dat bij prestaties die in waarde verschillen? Schönfeld: „Je wc laten ontstoppen kost misschien minder dan het opstellen van algemene voorwaarden, maar het kan wel heel urgent zijn. Doordat er geen geld aan te pas komt ontstaat er een enorme welwillendheid om zaken te doen. Als iemand een deel van de tegenprestatie niet direct weet te benoemen dan is de algemene houding heel vaak ‘dat komt later wel goed’.”