Waarom het ‘powerduo’ van Gucci weg moest

Patrizio di Marco en Frida Giannini Foto's Bloomberg, AP

Bij het Milanese Prada maken ze zich lichte zorgen, nu voor het eerst in jaren omzet en winst dalen. Maar bij het Florentijnse Gucci is de situatie ernstiger. De topman wordt vervangen, de Creative Director stopt. En als de twee belangrijkste mensen van een bedrijf vertrekken, dan gaat het écht niet goed.

Patrizio di Marco – sinds 2009 de topman van Gucci – vertrekt per 1 januari en wordt vervangen door Marco Bizzarri, maakte het Franse moederbedrijf Kering Group afgelopen week bekend. Zijn vrouw Frida Giannini is de belangrijkste vrouw in het bedrijf: de Creative Director, die de collecties ontwerpt. Zij vertrekt eind februari en werkte al sinds 2002 bij Gucci. Vervanging voor haar is er nog niet.

Opvolger Bizzarri is topman bij Bottega Veneta, waar hij ook al de opvolger van Di Marco was. Waarom de twee weggaan, is niet bekendgemaakt. Het persbericht spreekt slechts in lovende bewoordingen over het koppel.

Veranderende markt

Bizzari’s opdracht luidt, kort samengevat: groeien, een krachtig merk neerzetten en inspelen op de veranderingen op de markt voor luxegoederen. Want dat zijn precies de problemen van Gucci.

Gucci is goed voor ruim eenderde van de 9,7 miljard euro omzet van moederbedrijf Kering Group, waar ook Bottega Veneta, Saint Laurent, Stella McCartney en Puma onder vallen. Het is (nog) een van de meest waardevolle merken ter wereld. Maar sinds vorig jaar neemt de verkoop af. Ook dit jaar is Gucci’s omzet tot nu toe met 8 procent afgenomen.

Tassen en portemonnees zijn de meest gezichtsbepalende en meest verkochte Gucci-producten. En daar zit ook de grootste krimp.

Oude successen

De hele luxemarkt kampt momenteel met omzetdaling, met name in Azië. Toch is de omzet van Bottega Veneta, waar de nieuwe topman vandaan komt, sinds 2009 juist meer dan verdubbeld tot ruim 1 miljard. Analisten zeggen: de prijzen van Gucci zijn de laatste jaren hoger (of te hoog) geworden. En Giannini’s collecties, waarin ze voor een deel teruggreep op oude successen van Gucci, zouden niet opvallend genoeg zijn voor het dure merk. Grote logo’s – zoals Gucci lang had met de twee grote G’s – zijn uit de mode geraakt, ten gunste van meer ‘discrete’ merken. Zoals Bottega. Want veel betalen voor een tas die iedereen heeft, zien Gucci’s klanten niet meer zitten.

Het eigen succes lijkt Gucci dus nu fataal te worden. Gucci is „in winterslaap”, noemden analisten van JPMorgan het eerder dit jaar. Is dit dan een wake-up call? Aandeelhouders lijken de bestuurswissel nog even aan te zien; moederbedrijf Kering presteert de laatste dagen niet beter of slechter dan de Franse beursgraadmeter.