Bovengemiddelde romkom

Is een romantische komedie met een stevige dosis realisme nog wel een romkom? Die vraagt dient zich aan bij het zien van Love, Rosie, met rijzende ster Lily Collins (de dochter van popmuzikant Phil Collins). De contouren van de plot zijn bekend: twee sinds hun kindertijd bevriende twintigers die voor elkaar geschapen zijn, zien dit zelf (nog) niet in. Dus proberen ze een tijdje relaties met andere, minder geschikte kandidaten.

Wat Love, Rosie in positieve zin onderscheidt van genregenoten zijn enkele scènes die je eigenlijk nooit aantreft in dit rooskleurige genre. Zo raakt een condoom tijdens een vrijscène kwijt in Rosies – nou ja, u weet wel waar. Ze blijkt zwanger, waardoor een groot deel van de film ingaat op wat dit betekent voor een ambitieuze, alleenstaande vrouw. Moet ze haar dromen vaarwel zeggen?

Ook sterft er een belangrijk bijpersonage, wat in romkoms ook een zeldzaamheid is, met Four Weddings and a Funeral als uitzondering. De onmiskenbare star quality van Collins, die in de verte een beetje doet denken aan Audrey Hepburn, helpt ook mee om Love, Rosie bovengemiddeld genietbaar te maken. Dat haar tegenspeler twee guitige kuiltjes in zijn wangen heeft, is dan weer onuitstaanbaar. Behalve voor Rosie dan.