Adyen: de Nederlandse portemonnee van Silicon Valley

Beeld iStock

De grootste webbedrijven ter wereld vertrouwen hun portemonnee aan een Nederlands bedrijf toe. Adyen heet het, en dankzij een nieuwe investeringsronde van 250 miljoen dollar is Adyen (240 werknemers, waarvan 120 bij het hoofdkantoor in Amsterdam) op papier in één klap 1,2 miljard euro waard. Ter vergelijking: de huidige beurswaarde van TomTom is 1,18 miljard euro.

De meeste consumenten hebben nog nooit van Adyen van gehoord. Toch kun je de naam tegenkomen op je rekeningafschrift als je iets bestelt bij een webwinkel of online dienst. Denk aan Facebook, Spotify, Indiegogo of Domino’s Pizza. Of de Bijenkorf, dat ook zakendoet met Adyen.

Adyen is tussenpersoon voor bedrijven die wereldwijd opereren en niet voor elk land een andere betaalmethode willen ontwikkelen. Oftewel één loket voor alle betalingen die een winkel wil afhandelen. Of het nu met PayPal, Apple Pay, iDeal of een van de andere honderden betaalmethodes is.

Sociale netwerken zitten ook niet stil op dit gebied. Lees ook: Geld overmaken? Tweet het maar even

Exotisch betalen

Het web mag wereldwijd zijn, het internationale betalingsverkeer is nog erg gefragmenteerd. Nederlanders zweren bij iDeal, Amerikanen kunnen niet zonder creditcard. “In Brazilië houden ze er ook exotische betaalmethodes op na”, zegt Adyen-topman Pieter van der Does (45). Zijn bedrijf belooft de rompslomp van betalen over de grens terug te brengen tot een minimum.

Daarvoor betaal je als (kleine) winkelier een dubbeltje per transactie en zestig basispunten van de creditcardkosten. Van één transactie van 50 euro krijgt Adyen 40 cent (=0,6% van 50  euro + 10 cent) . Grote klanten, die tot vijf transacties per seconde verwerken, betalen beduidend minder, legt Van der Does uit. Dit jaar verrichte Adyen voor 30 miljard dollar aan betalingen, twee keer zoveel als vorig jaar.

Hoe Adyen (omzet 150 miljoen, winst 10 miljoen euro) zo snel kon groeien? Van der Does: “Dat ging stapsgewijs. We waren bijvoorbeeld al betalingspartner van een bedrijf dat door Groupon werd overgenomen. Uiteindelijk koos Groupon ervoor helemaal met ons te gaan werken. Een ander voorbeeld: een bedrijf probeerde het eerst met ons in Mexico, vervolgens vroegen ze ons om heel Latijns-Amerika te doen en daarna wereldwijd.”

Allang geen startup meer

Een startup kun je Adyen, opgericht in 2006, allang niet meer noemen. Van der Does kwam samen met drie oud-collega’s van betaaldienst Bibit. Bibit werd opgericht in 1999 en in 2004 voor circa 100 miljoen euro verkocht aan Royal Bank of Scotland. Het geld staken ze deels in hun nieuwe onderneming.

Omdat de hoeveelheid betalingen toeneemt moet het bedrijf een gezonde balans houden. De investeringsronde werd dus niet uitgeschreven omdat de eigenaren zonodig moeten cashen. Van der Does had geen moeite om geld op te halen: “30 procent van onze omzet komt uit de VS, 10 procent uit Azië, 10 procent uit Latijns-Amerika en de rest uit Europa. Het is belangrijk dat klanten ons zien als een wereldwijde speler, niet als een Europees bedrijf. Vandaar dat we nu nieuwe Amerikaanse investeerders hebben en een partij uit Singapore.”

Voorlopig is 250 miljoen dollar voldoende om door te groeien. Adyen verwacht, net als de nieuwe investeerders, dat de internationale betalingsmarkt grotendeels een “non-bank” product wordt. Dat verklaart waarom er nu veel geïnvesteerd wordt in financiële technologie en alternatieve betaalsystemen.

Van der Does: “Banken hebben lang verzuimd om te investeren in nieuwe technologie en werken nog altijd met mainframe computers.” Zelf werkte hij ook ooit een paar maanden bij een bank, ING. “Dat bleek toch niet echt iets voor mij.”